[Finnish] [ Sisältö | Kirjoitelmia | Taidetta | Valokuvia | Palaute ]

Äidinkieli 9lk

Ainekirjoitus 18.8.1997, versio 3, 17.4.1999

9c Harri Järvi

Vaikeita valintoja

Hmmm. Taas ainekirjoitus. "Valitkaa tästä aihe", sanoi opettaja. Se oli vasta kolmas tunti ja heti piti jo valita. Täytyi miettiä tarkkaan. Minä mietin. Tämä saattoi vaikuttaa tulevaisuuden uraani, maailman kohtalooni ja ihmisrodun säilymiseen niin kuin kaikki valinnat, joita teen. Kaikki valinnat. Ainekirjoituksen aihe, ei se ole niin yksiselitteisesti vain se. Siihen liittyy paljon muutakin. Se voi vaikuttaa mihin vain.

Ensimmäiselläkin äidinkielen tunnilla piti valita. Tai ainakin sen jälkeen, seuraavalle tunnille, minkä kirjan lukee ja kirjoittaa siitä sitten kirjaesitelmän. Se vasta oli paha.

Torstaina sitten menin kirjastoon koulun jälkeen. Annoin vaistoni ohjata askeliani. Kävelin palautus- ja lainaustiskien ohi ja päädyin kirjahyllyjen väliin. Ojensin käteni vasemmalla puolella olevalle hyllylle. Otin hyllystä ensimmäisen kirjan, johon se osui. Näinkö tehdään valintoja? Kyllä vain! Suurelta osin näin.

Kirja tuntui harmittomalta. Sillä oli harmiton nimi ja harmiton kansi. Siinä oli sisällä kirjaimia ja pisteitä ja pilkkuja. Näytti tekstiltä. Päätin lainata sen. Minulla olisi ollut koko kirjasto täynnä vaihtoehtoja, mutta olin päättänyt ottaa Enimmäkseen harmittoman. Sillä hetkellä en ajatellut sillä olevan sen suurempaa merkitystä.

Kuitenkin jotakin tapahtui saaden aikaan, että jotain muuta taphtui, ja sen vaikutus näkyy näinkin selvästi. Ja vieläkin tapahtuu jotain. Sillä täytyy olla myös huomaamattomampia vaikutuksia: kauaskantoisempia ja jopa arvaamattomia vaikutuksia.

Kirjan tapahtumat, kirjan teksti vaikuttaa suoraan tähän aineeseen, suoraan mieleeni. Että joku oli kirjoittanut tämän kirjan, johtui ties mistä. Ja siitä, että kirja oli kirjoitettu, seurasi sen julkaiseminen. Jostain valinnasta seurasi se, että se suomennettiin ja painettiin suomeksikin. Kirjasto oli päättänyt tilata sen. Se oli kirjaston hyllyllä skifikirjojen joukossa. Otin sen, luin sitä. Sen filosofia tarttui minuun. Kirja pääsi aineeni sivu-, ellei pääosaan. Tämäkin aine vaikuttaa moniin asioihin. Lukemattomiin tapahtumiin. Eri tulevaisuuksiin, toisiin maailmankaikkeuksiin.

Ainekirjoituksen aiheeseen saattoi vaikuttaa tämä kirja. Tämä aihe vaikutti siihen, että jouduin ajattelemaan asioita. Ajatteleminen voi johtaa pahoihin seurauksiin. Jos ajattelee liikaa, ajattelee liian vähän, tai jos ajattelee sopivasti; sitä ei tiedä, mitä siitä seuraa.

Jos joku kaverini lukee aineen, naurahtaa hän sille. Sen jälkeen miettii sen sisältöä. Häntä alkaa naurattaa. Opettaja joutuu poistamaan oppilaan luokasta häiritsevän käytöksen takia. Oppilaalle jää puutteita äidinkielen taitoihin. Hänen numeronsa laskee. Hänestä kasvaa kovis ja huligaani, joka potkii lyhtypylväitä, ja sitten pahis, joka rikkoo ikkunoita ja varastelee. Samalla hänen lapsuuden traumansa nousevat pintaan. Hänestä tulee psykoottinen tappaja tai protonitorpedon tai ydinpommin keksijä... tulevaisuuden tuhoaja. Ehkä vain omansa, mutta ehkä muidenkin.

Pitäisikö lopettaa tähän? Kyllä, sivukin loppuu.




Takaisin


Harri Järvi <habazi@yahoo.com>
Sivua muokattu viimeksi 20 maaliskuuta, 2000