IKI ry:n vuoden 2008 toimintakertomus

Kasvu jatkuu

Vuoden aikana IKI:n jäsenmäärä on jatkanut kasvua. Vuoden lopussa jäseniä oli 18.399 (2007: 17.305) henkilöä.

Jäsenistä noin 93% (93,3%) on aktiivisia iki:n jäsenpalveluiden käyttäjiä päätellen sähköpostilla lähetetyn vuosikokouskutsun palauttamien virheilmoitusten lukumäärästä.

Vuoden 2008 hallitus kokoontui 36 (35) kertaa käyttäen www-jäsenrekisterissä olevaa puoliautomatisoitua hallituksen kokous -toimintoa.

IKI:n jäsenmäärän kehitys

Yhdistyksen hallituksessa toimi vuosikokousten välisenä aikana seuraavat henkilöt:

Vuoden aikana ei ilmestynyt ikitotuus-jäsenlehteä.

Iki-osoitteista varsin monet yleiset etu.sukunimi -muotoiset osoitteet ovat jo jollakin jäsenellä käytössä. Kuitenkaan uusilla hakijoilla ei ole esiintynyt erikoisesti ongelmia löytää itselleen toimivat omat ikiosoitteet. Iki-osoitteiden teoreettinen käyttöaste osoitteen pituuden mukaan on seuraava.

aliaksen_pituus | kpl_ikissa |  kaytossa
              29 |          1 |    .000000%
              30 |          1 |    .000000%
              62 |          1 |    .000000%

IKI:llä on jäseniä aika hyvin ympäri Suomea:

paikkakunta  | lukumaara
 Rauma        |        54
 Ylöjärvi     |        53

Toimikunnat

Roskaposti-, Talous- ja SIP -listalla ei käytännössä ole ollut paljoakaan toimintaa.

Toimintavuoden tärkeimmät tapahtumat

Toiminta on jatkunut vakaasti ja yhdistyksen peruspalvelut ovat toimineet hyvin koko vuoden ajan.

25.1.
Iki-sähköpostipalvelimien viestijonojen konfiguraatiota on parannettu toimimaan paremmin iki:n ympäristössä ja iki:ssä esiintyvissä tilanteissa.
22.4.
Ainavaan.iki.fi -palvelimen levyongelmia on selvitelty.
28.4.
Yksi iki:n palvelimista (ainavaan.iki.fi) on mennyt rikki ja on väliaikaisesti kytketty pois tuotantokäytöstä.
8.5.
Ensimmäinen yhdistyksen 2008 toimintasuunnitelman mukainen iki-hack-ilta pidettiin 8.5.2008 ja sen aiheena oli "harmaalistataan estolistatut lähettäjät" menetelmä roskapostin suodattamiseen (grossd). Hack-illassa kokeiltiin asiaa ja asennettiin se koekäyttöön. Hack-iltaan osallistuivat jäsenet 1, 2, 4, 33, 99 sekä 1885.
9.5.
Uusi sähköpostipalvelin jatkuu.iki.fi otettiin käyttöön 9.5.2008 korvaamaan rikki mennyt palvelin.
15.5.
Estolistalla olevien harmaalistaus -roskapostisuodatus otettiin käyttöön iki:n varsinaisilla postipalvelimilla (jatkuu ja seuraava) 15.5.2008.
17.5.
Päätettiin hankkia iki:n käyttöön maksullinen zen.spamhaus.org -estolista (1600 USD/vuosi iki:n kokoiselle non-profitille). [Maksullista listaa ei vielä hankittu]
17.5.
Tilattiin iki:lle uusi tehokkaampi sähköpostipalvelin (1U, 8 core, 8GB, 146GB*3 SAS, RAID 2GB patterivarmistetulla muistilla).
19.6.
Päätettiin hankkia admin.iki.fi:lle virallinen maksullinen SSL-sertifikaatti https-yhteyksien suojaamista varten.
9.9.
Valittiin jäsen 33 Jarkko "jake" Santala iki:n FaceBook-toimihenkilöksi joka ylläpitää siellä olevaa iki-yhteisöä.
10.9.
10.9.2008 pidettiin hallituksen sisäinen iki-hack ilta. Aiheena oli iki-jäsenrekisterin päivitys sekä siirtäminen uuteen palvelimeen. Myös wiki-sivusto asennettiin alustavasti samalla (ikiWiki). Paikalla olivat jäsenet 1, 2, 33, 53 sekä 1353.
15.9.
Www-jäsenrekisterissä otettiin 15.9.2008 käyttöön "oikea" maksullinen SSL-sertifikaatti itse luodun sijaan. Jäsenistöltä on viime aikoina tullut paljon kysymyksiä jäsenrekisterin SSL-suojauksesta.
22.9.
Iki:n uusin palvelin (ikiaikainen.iki.fi) on asennettu konehuoneeseen.
22.9.
Ainavaan-palvelimen RAID-mirrorin yksi rikki mennyt levy on vaihdettu takuukappaleeseen.
22.9.
Jäsenrekisteristä korjattiin ik(i)uisin bugi joka oli aiheuttanut sekavan oloisia tekstejä automaattisesti kirjattujen maksujen selitykseksi.
4.10.
Iki:lle on hankittu uusi räkki mihin on tarkoitus siirtää iki:n palvelimet. [Koneiden uudelleen organisointi vielä työn alla]
13.10.
Iki-hack-illassa 13.10.2008 lisättiin www-jäsenrekisteriin palvelusalasana-toiminto (ikiWiki-salasana) sekä laitettiin alustavaa sisältöä ikiWiki:in. Iki-hack-iltaan osallistuivat jäsenet 1, 2, 1353 ja 2467.
1.11.
Jäsenrekisterissä ollut palvelusalasana-bugi joka esti uusien jäsenhakemusten tekemisen on korjattu.
1.11.
Yhteysongelmia on selvitetty mm. Yahoo, hotmail/live, ja me/mac.com postilaatikoiden suuntaan.
11.11.
Iki-hack-illassa 11.11.2008 lisättiin jäsenrekisteriin ikiosoitehakemusten poistaminen, rakennettiin snmp-tiedonhakuja iki:n palvelimille seurantaa ja tilastointia varten ja konfiguroitiin snmp-tilastointisivuja. Iki-hack-iltaan osallistuivat jäsenet 1, 2, 4, 33, 109 ja 1353.
1.12.
IKI ry lähettilausunnon vahvaa sähköistä tunnistamista ja allekirjoituksia koskevasta lakiehdotuksesta Liikenne- ja viestintäministeriöön. Lausunnon teksti on myös laitettu iki:n www-sivuille (ikiwikiin).
10.12.
10.12.2008 pidettiin iki-hack-ilta missä viimeisteltiin SNMP-valvonnan ja -tilastoinnin toimintaa sekä rakennettiin ikiwikin perusrakenne kuntoon. Iki-hack-iltaan osallistuivat jäsenet 1, 2, 53, 109 ja 1353.
14.12.
Iki-lahjakortin hakeminen on 14.12.2008 toteutettu www-jäsenrekisteriin helposti käytettävänä automaattisena toimintona. Samalla lahjakortin ohjeita selkeytettiin.

Osallistuminen Viestintäviraston STT-työryhmän toimintaan

IKI on osallistunut työryhmän toimintaan, kokouksia oli vuonna 2008 neljä. Uusi määräys sähköpostipalvelujen tarjoamisesta on sittemmin valmistunut. Tärkein uusi sisältö määräyksissä on tarkennuksien lisäksi velvollisuus suodattaa sähköpostiliikennettä jollakin tavalla. Iki oli jo ennestään (varsinkin grossd:n käyttöönoton jälkeen) täyttänyt vaatimusten suodatusehdot.

Sijoitukset ja varat

Yhdistyksen taseen loppusumma oli vuoden lopussa 366.721,46 (348.646,79) euroa ja vuoden tulos 18.074,67 (29.386,30) euroa.

Pääosa IKI:n varoista on sijoitettu erilaisiin rahastoihin aiemmin vuosikokouksessa päätetyn sijoitusstrategian mukaisesti.

<iki-hallitus@iki.fi>