Sisältö
- Kysely Postille
- Vastaus Postilta
From: Marko Gronroos
To: suomen.posti@posti.fi
Subject: Kysymyksiä "sähköisestä suoramarkkinoinnista"
Date: Fri, 6 Oct 2000 19:11:58 +0300 (EEST)
Hyvä Postin edustaja,
Luin IT-viikon palvelusta artikkelin "Posti uskoo suoramarkkinoinnin
sähköiseen tulevaisuuteen"
(http://www.itviikko.fi/uutiset/uutinen.asp?UutisID=40321)
Haluaisin esittää seuraavat kysymykset yrityksenne johdolle:
1) Haluatteko että palvelunne tulee erittäin suosituksi ja tuottavaksi, siten
että kymmenettuhannet yritykset lähettävät satoja tuhansia mainoskirjeitä
kauttanne joka päivä?
2) Haluatteko itse saada sähköpostiosoitteeseenne mainoksianne?
3) Jos saatte postilaatikkoonne vaikkapa 10.000 mainoskirjettä joka päivä,
mitä teette niille? Jos yhden viestin tuhoamiseen menee vaikkapa 1
sekuntti, täytyy teidän käyttää niiden tuhoamiseen noin kolme tuntia
päivässä, joka ikinen päivä. Onko tämä mielestänne hyödyllinen tapa
käyttää työaikaa?
4) Suodatatteko ne kenties pois jollain automaattisella ohjelmalla, koska ette
halua vastaanottaa niitä?
5) Jos ette halua vastaanottaa omaa palveluanne, miksi oletatte, että muut
haluaisivat niin tehdä?
6) Oletteko AIVAN VARMASTI miettineet asian AIVAN LOPPUUN SAAKKA?
7) Yleensä nk. spammiyritykset maailmalla ovat pieniä, usein puolirikollisia
tai jopa rikollisia yrityksiä, jotka ovat kaikkien Internet-käyttäjien
ärsyttävimpiä vihollisia. Haluaako Suomen Posti valtionyrityksenä
todellakin osallistua samanlaiseen toimintaan?
Suosittelisin tutustumaan seuraaviin lähteisiin, joista löytyy runsaasti
vankkoja perusteita sähköisen suoramarkkinoinnin haitallisuudesta:
http://www.euro.cauce.org/en/
http://www.cauce.org/
http://www.junkemail.org/
-- Marko Grönroos, magi@iki.fi (http://www.iki.fi/magi/)
-- Paradoxes are the source of truth and the end of wisdom
Vastaus itse asiassa selvensi aika paljon, ja paljasti kyseessä
kyseessä olevan vain IT-viikon hämmästyttävä epäselvyys:
From: Markku.Makitalo@Posti.fi
To: magi@utu.fi
Subject: Sähköinen suoramarkkinoi nti
Date: Mon, 9 Oct 2000 17:47:33 +0300
Kiitoksia mielenkiinnostanne Postin sähköisiä palveluja kohtaan.
Haluan ennen kysymyksiin vastaamista selvittää muutaman perusasian
siitä miten Posti haluaa mm. sähköisen suoramarkkinointikonseptin
toimivan
A) Kaikki perustuu Postin sähköiseen palvelukanavaan minne kohtapuolin
Postin asiakkaat voivat ryhtyä kirjautumaan(maksuton palvelu) ja
minkä jälkeen asiakas tulee saamaan toivomansa palvelut sähköisenä,
esim. kirjeet, laskut, lehdet ja ensivuoden puolella myös markki-
nointiviestit.
Asiakkaamme siis voi valita sähköisen palvelukanavan sekä myös
toimia niin että saa sekä fyysisen palvelun että sähköisen palvelun
Asiakkaamme voi keskeyttää sähköisen palvelun määräajaksi tai lak-
kauttaa sen kokonaan niin halutessaan
B) Sähköinen suoramarkkinointi perustuu palveluna sähköiseen palvelu-
kanavaan minkä kautta asiakkaidemme asiakkaat voivat jälleen valita
minkätyyppisiä sähköisiä mainoksia haluavat vai haluavatko niitä
ollenkaan. Me korostamme kaikessa valinnan merkitystä, Posti ei
lukeudu myöskään verkkomaailamssa spammiyrityksiin.
Sähköisen palvelukanavan kautta Posti ylläpitää sähköisiä osoitteita
ja kerää myös kiinnostusprofiileja.
Sähköisen suoramarkkinoinnin konsepti on siis tehty asiakasystävälli
seksi ratkaisuksi.
Sitten näihin kysymyksiinne:
1) Posti haluaa luonnollisesti että sen kehittämät sähköiset ratkaisut
ml. sähköinen suoramarkkinointi koetaan sähköisillä markkinoilla
houkuttelevaksi vaihtoehdoksi.
2) Olen alan yhtenä puolestapuhujana erittäin kiinnostunut saamaan
h a l u a m a a n i markkinointiviestintää sähköpostiosoitteeseeni
3) Postin kautta, kun toimin oikein ja teen kannaltani riittävät priori
soinnit, en koskaan tule saamaan tälläisiä määriä.
Mistä muuten volyymit ylipäätään tähän laskelmaan?
4) Postin sähköisessä palvelukanavassa suodattimena toimii viestin
vastaanottaja, hän määrittelee mitä haluaa ja jos tarve muuttuu
tekee muutoksia määrittelyihinsä tai laittaa kaiken minimitasolle
jos kyllästyy.
5) Posti uskoo siihen että jos sennkehittämään sähköiseen palvelukana-
vaan asiakas kirjoittautuu niin asiakas myös haluaa sähköistä palve-
lua
6) Olemme
7) Posti ei lukeudu spammiyrityksiin, sen todistin jo tuossa vastauk-
semme alussa.
Kiitoksia mielenkiinnostanne
Terveisin Markku Mäkitalo
Johtaja
Posti / Suoramarkkinointipalvelut
p. 0204515650
p. 0400 520 463
markku.makitalo@posti.fi
|