Vauriolisäykset: Pelaaja voi käyttää vain yhtä taitoa lisätäkseen vauriota aiheutettuaan loukkaantumisen. Merkiksi taidon käytöstä pelaajan on joko annettava vihreä (+1) tai punainen (+2) kangasriepu tai lappu vastustajalle, joka antaa tämän pelikatkolla tuomareille, kun vauriota katsotaan. Jos lappua ei anna, ei vaurioon tulee muutoksia.
YleistaidotNäitä taitoja voi ottaa kuka tahansa pelaajaPallonkäsittely Pelaaja osaa paremmin käsitellä palloa. Kädetön muuttuu normaalikätiseksi, normaalikätinen joko sieppari- tai heittäjäkätiseksi (pelaajan päätös) ja sieppari- tai heittäjäkätinen vapaakätiseksi. Tämän taidon voi ottaa useasti. Mättäjä Pelaaja ei kaadu tasapelissä mätössä (siis jos vastustaja on yhtä vahva). Taklaaja Voi käyttää tukijalkaa kurkottautuakseen taklaamaan, ja saa kaadettua väistäjät tasapelillä mätössä. Taito ei vaikuta vastustajan kaatumiseen loikkaviheessa! Voimapsyykkaus Jos pelaaja mättää vahvempaa vastustajaa, voi tehdä ensin KPS-haasteen. Jos voittaa, hänen voimansa on sama kuin vastustajan kierroksen loppuun asti. Tasapelillä voima on sama kohteen kaatamisen suhteen (muttei oman pystyssä pysyvyyden suhteen) ja hävitessä taidosta ei ole hyötyä tällä kertaa. Testi tehdään ennen sarvia tms. Huom: Taitoa voi käyttää vain sellaista vastaan, jonka kimppuun pelaaja itse hyökkää, ja voima koskee vain tätä vastustajaa vastaan. Työntäjä Voittaessaan jonkun kohteen mätössä (tasapeli ei kelpaa), pelaaja voi kaatamisen sijaan työntää kohdepelaajaa (itse seuraten) enintään pari metriä taaksepäin, olettaen, ettei työntäjä itse kaatunut. Tämän jälkeen mättö on pakko uusia, mutta työntämistä saa jatkaa kunnes toinen kaatuu tai tulee tasapeli. Jos työntö menee keskelle toisten mättöä, se ei vaikuta tilanteeseen. Tukevaa pelaajaa ei voi työntää kuin toinen tukeva. |
LinjamiestaidotLikainen taklaajaVastustaja häviää tasapelillä suojauksen taklauksessa, jos kaatuu. Lisäksi taklausvaurioon +1. Likainen pelaaja Potkiessaan maassa makaavaa, vaurioon +2. Syöksytaklaus Pelaaja voi loikkavaiheessa ottaa yhden loikan yltääkseen taklaamaan jotain juuri loikannutta pelaajaa, mutta näin tehdessään kaatuu taklausyritykseensä (riippumatta siitä, kaatuiko vastustaja). Koska kyseessä on kuitenkin hallittu kaatuminen, pelaajan ei tarvitse tehdä suojaustarkistusta. Pallonriisto Pelaaja voi riistää pallon kohteelta, jota yrittää mättää. Jos kohde häviää mätön KPS-haasteessa riistäjälle tai tulee tasapeli, eikä kohde kaada riistäjää, tipauttaa kohde pallon automaattisesti. Mutaatio* Pelaajalla on joku mutaatio. Tämän ominaisuuden voi ottaa vain ihmis- ja skavenpelaajat kaaosjoukkueessa, ja se on hankala saada, ks. kokemus. Salainen Ase* Pelaajalla on joku salainen ase ja taito käyttää sitä. Salaiset aseet ovat harvinaisia, ja niinpä tämä 'taito' on hankala, ks. kokemus. Salaisista aseista enemmän alla. |
HeittäjätaidotTeräshermotHeittovaihteen alussa huutamalla 'teräshermot' pelaaja voi estää vieressäolijoita häiritsemästä hänen heittoaan. Väistäjä Kuten sieppareilla. Paniikkiheitto Pelaaja voi "heittää" pallon paniikissa, kun häntä yritetään kaataa. Mättövaiheen alussa jos yksikin pelaaja ilmoittaa runnovansa häntä, pelaaja voi viskata pallon. Pallo heitetään muutoin normaalisti, mutta heittäjän on suljettava silmänsä ja tehtävä vähintään täyskäännös ennen heittoa. Tätä heittoa ei voi yrittää ottaa kiinni erinäisillä sieppari-taidoilla, mutta kohti tulevan pallon saa yrittää ottaa normaalisti kiinni. Liimanäppi Pelaaja saa nostaa pallon missä vaiheessa tahansa maasta, jos se sattuu olemaan hänen ulottuvillaan. Lisäksi pallonriisto ei toimi häneen. Huom: Palloa ei saa nostaa, jos sen itse laski maahan samalla vuorolla paniikkiheitolla! SiepparitaidotVikkelä nousemaanPelaaja saa nousta ylös heti seuraavan kierroksen alkaessa. Pelaajan on kuitenkin pysyttävä maassa siihen asti (eli ei voi toimia mättö-, loikka- tai heittovaiheessa, jos kaatui niitä ennen). Koppari Pelaaja saa ottaa kaksi loikkaa ottaakseen pallon kiinni, kun se on heitetty heittovaiheessa. Loikkaaja Pelaaja saa yhden ylimääräisen loikan loikkavaiheessa. Pelaajalla voi olla korkeintaan 3 loikkaa, mutta muutoin tämän taidon voi ottaa uudestaan ja uudestaan. Väistäjä Pelaaja saa tukijalan avulla yrittää kumartua sivuun taklausvaiheessa. Lisäksi pelaaja voi väistää mättöyrityksiä, jolloin pelaaja ei voi voittaa mättöä muttei myöskään kaadu tasapelillä ellei vastustajalla ole taklaustaitoa tai parempaa ketteryyttä. Pelaaja ei voi kuitenkaan ottaa tukijalkaa mättövaiheessa väistääkseen! Ketteryys +1* Pelaajan ketteryys nousee, ja lisäksi hänen kätensä paranevat yhden askeleen (ks. pallonkäsittely). Tämä ominaisuus on hankala saada, ks. kokemus. Ketteryyttä voi nostaa korkeintaan kaksi kertaa. |
PuolustajataidotMahtimättöTasapelin suojaustarkistuksessa onnistuneen mätön jälkeen voi uusia kerran (olettaen, ettei hypännyt kohteen päälle). Lisäksi mättövaurioon +1. Mättäjä Kuten vastaava linjamies-taito. Voimakkuus +1* Tämä ominaisuus on hankala saada, ks. kokemus. Voimaa voi nostaa enintään kaksi kertaa. Päällehyppy Kaataessaan vastustajan mättövaiheessa pelaaja voi kaatua tämän päälle. Tällöin kohde häviää suojaustarkistuksen myös tasapelillä, mutta päällehyppäävä kaatuu itsekin. Tämä kaatuminen on kuitenkin hallittu, ja pehmentäähän toinen pelaaja sitä, joten suojaustarkistusta ei tarvitse tehdä (Jos pelaaja kaataa useita vastustajia, hän voi kaatua vain yhden päälle!). Huom:Kohde voi käyttää kovaa nahkaa testin uusimiseen. Pallonriisto Kuten linjamiehillä. Pikkuistenheitto Pelaaja voi heittää vieressä olevan pikkuisen pelaajan heittovaiheessa. Vain vapaaehtoisia pelaajia voi heittää, ja heittämiseen käytetään isoa pehmolelua. Heittäminen tapahtuu silmät kiinni, ja jos pehmolelu tippuu kentälle, heitetyn pikkuisen on tehtävä KPS-haaste ja hävitessään kaatuu maahan tippuessaan. Jos pehmolelu osuu pelaajaan (ei pelkkä hipaisu, selkeä törmäys, joka muuttaa pehmolelun liikerataa), kohteen on voitettava KPS-haaste tai kaatuu; heitetty pikkuruinen kaatuu automaattisesti. Vain isoille äijille, eli ogreille, enteille, peikoille ja minotaureille. Ja paniikkiheittoa ei voi käyttää yhdessä tämän taidon kanssa! |
Negatiiviset ominaisuudetNämä fyysiset ominaisuudet voidaan poistaa hankalana taitona.Epäaktiivi Tällä pelaajalla on paljon muuta tekemistä kuin olla kentällä pelaamassa. Jokaisen pelikatkon aikana pelaajan on tehtävä KPS-haaste tuomarin kanssa, ja hävitessään pelaaja jää pois seuraavasta pelijaksosta juurtumaan, syömään ruohoa tai hakkaamaan katsojia. Raivoaja Pelaajan on pakko mättää jotain pelaajaa mättövaiheessa jos pystyy. Omia ei tarvitse mättää, jos pelaaja ensin onnistuu KPS-haasteessa. Tavalliset mutaatiotHypnoottinen Katse*Pelaaja voi mättövaiheen lopussa tuijottaa jotain kohdetta, mikä on mättöetäisyydellä. Tehdään KPS-haaste, ja ellei kohde voita haastetta, on hänet jämäytetty paikalleen vuoron loppuun eikä hän voi taklata tai heittää tai vastaanottaa palloa. Kaksi Päätä Mutantilla on automaattisesti taidot väistäjä ja koppari. Kammottava ulkonäkö Mutantti on niin pelottava, ettei sitä saa lyödä, jos häviää ennen mättöyritystä KPS-haasteen. Mutantti voi kuitenkin lyödä takaisin, hävinnyt pelaaja ei vain voi kaataa mutanttia! Kurottaja Pelaajalla on pitkät kädet ja hän voi käyttää tukijalkaa kurottautuessaan mättämään. Kovanahkainen Loukkaantuessaan pelaaja voi tehdä KPS-haasteen ja sen onnistuessa pelaajan nahka kesti eikä hän loukkaantunutkaan. Lonkerot Mutantilla on lokeroita toisen käden sijaan, ja hänellä on automaattisesti taito taklaaja ja voittaa taklatessaan aina tasapelillä, eli kohteen ketteryydellä ei ole väliä. Mekaaniset jalat Mutantilla on metalliset kyberjalat, joiden ansiosta hänellä on +1 loikka. |
Mekaaniset kädet Mutantin kädet on korvattu metallisilla kyberkäsillä. Mutantilla on automaattisesti mahtimättö-taito. Moukarihäntä Mutantilla on vahva moukarihäntä. Pelaaja voi tehdä kaksi mättöä mättövaiheessa, mutta niiden pitää olla eri kohteita vastaan. Neljä kättä Mutantilla on (vähintään) neljä kättä, ja pystyy käsittelemään palloa ketterästi. Pelaajalla on automaattisesti "vapaat kädet" ja taito liimanäppi. Partaveitsen terävät kynnet Mutantin tekemään vaurioon mätössä +2. Pikkuinen Pelaaja on pikkuinen ja häntä voi heitellä sopivalla taidolla. Lisäksi pelaajalla on automaattisesti taito väistäjä ja hänet voi kaataa loikkavaiheen taklauksessa vain voittamalla haasteen. Pelaajan on sitten oltava pienikokoinen jos hänellä on tämä ominaisuus. Regeneraatio Mutantti regeneroi pahimpiakin haavoja. Aina loukkaannuttuaan välittömästi KPS-haaste: Voitolla mutantti regeneroi ja voi palata heti peliin, tasapelillä regenerointi kestää yhdne pelijakson ja häviöllä mutantti ei onnistu regeneroinnissa (mutta lekuria vois sitten käyttää normaalisti). Sarvet Pelaajalla on mahtavat sarvet, ja jos pelaaja liikkuu yhtään ennen mättöä, pelaajalla on +1 voima mätössä ja vaurioon +1. Koska pelaajan on liikuttava ennen mättöä, samalla kierroksella noussut (paitsi jos on vikkelä nousemaan) ei voi saada tätä bonusta, eikä pelaaja, joka koko kierroksen on saman pelaajan vieressä. Suomupanssari Mutantilla on kesto +2, mutta mutantti ei voi loikkia loikkavaiheessa vaikka omaisi kykyjä siihen. Tukeva* Pelaaja on iso ja painava, eikä kaadu niin helposti. Pelaaja voi kaatua mätössä vain, jos häntä kaatavien voima on yhteensä 5 tai enemmän (niiden, joiden kanssa mättötestissä tasapeli tai joille pelaaja hävisi), tai pelaaja häviää uuden ylimääräisen KPS-haasteen. Lisäksi pelaaja ei voi enää juosta, vaan pitää kävellä ympäriinsä. |
Voidakseen käyttää salaista asetta pelaajalla on oltava taito käyttää sitä (hankala linjamiestaito), kuka tahansa ei voi poimia salaista asetta ja käyttää sitä.
Koska salaiset aseet ovat kiellettyjä, ne salakuljetetaan pelialueelle. Jos tuomari näkee asetta tuotavan, hän ei päästä pelaajaa kentälle.
Jos salainen ase on ollut kentällä, pelikatkon aikana tuomari ja salaisen aseen käyttäjä tekevät KPS-haasteen: Ellei salainen ase voita, tuomari heittää sen pihalle (punainen kortti). Jos ase on huomaamaton, aseen on hävittävä testi, jotta lentäisi ulos. Jos pelaaja saa punaisen kortin, hän ei voi palata enää peliin (ellei valmennusjoukot onnistu kumoamaan tätä rangaistusta, ks. valmennusjoukot).
Salainen ase on hyväksytettävä ennen matsin alkua tuomareilla, turvallisuuden vuoksi, ja mikäli se ei ole yksikään allaoleva, sille mietitään säännöt. Pelaaja, jolla on salainen ase on pakko ottaa se mukaan kentälle.
MoottorisahaYleisön jatkuva suosikki. Moottorisaha on pelottava ase, mutta sikäli kovaääninen ettei sitä voi salakuljettaa kentälle käynnissä, vaan on saatava käyntiin kentällä.Sahaa käyttävän on oltava ensimmäinen toimintavaihe paikallaan. Mikäli hän liikkuu tai joku vihollinen tulee luokse ja pysäyttää hänet (esim. tulee mättämään), saha ei käynnisty vielä. Käynnistyskierroksen pelaajan on innolla muka riuhottava käynnistysnarusta. Käynnissä olevalla sahalla voi mätön sijaan sohaista jotain vastustajaa, jolloin tehdään suoraan panssaritesti, jonka saha voittaa tasapelilläkin! Kohde ei kuitenkaan kaadu, ellei loukkaannu. Mitään taitoja ei voi käyttää sahalla osumiseen tai vaurioon. Kohde on myös vapaa mättämään esimerkiksi sahankäyttäjää, ja heilauttaessaan sahaa ei pelaaja voi kaataa ketään sitten tässä normaalissa mätössä (eikä voi myöskään väistää, koska hyökkäsi). Jos pelaaja kaatuu käynnissä olevan sahan kanssa, loukkaantuu myös hän tasapelillä. Jos kaksi sahaajaa sahaa toisiaan ja tulee tasapeli, sahat menevät epäkuntoon (pois käytöstä seuraavaan matsiin asti) ja molemmat kaatuvat, ilman kuitenkaan sahojen bonuksia. Isot pelaajat ja haltiat eivät voi ottaa sahaa. MyrkkytikariTikari on huomaamaton, ja sitä käytetään mättövaiheessa kuten moottorisahaa (ks. yllä) joskin sitä ei tietystikään tarvitse käynnistää. Toisin kuin saha, tikarilla kohteen panssarin lävistykseen vaaditaan voitto KPS-haasteessa.Tikarin myrkky aiheuttaa vähintään tajunnanmenetyksen, ja normaalista tajunnanmenetyksestä tulee vakava (tätä varten tikaria käyttävällä pelaajalla oltava myrkynvihreä lappu, joissa teksti 'myrkky'). Myrkky toimii vain ensimmäiseen kohteeseen jota sattui, sitten myrkky pyyhkiytyy pois, ja se on uusittava seuraavalla erätauolla. Tikarilla voi kuitenkin edelleen huitoa normaalisti. Vain pimentohaltiat tai skavenit voivat ottaa myrkkytikarin. |
HiisifanaatikkoFanaatikko on hiisi, jonka on ennen kentälle menoa juotava jotain epämääräisen näköistä nestettävä tai syötävä sieniä. Fanaatikolla on varusteena oltava iso vaahtomuovista tehty pallo pehmeän ketjun päässä. Kun peli alkaa, fanaatikko alkaa pyörimiään, ja voi liikkua ympäriinsä kuitenkin koko ajan pyörien, pallon täytyy tehdä mahdollisimman laajaa kaarta. Jos fanaatikko mistään syystä kaatuu, loukkaantuu hän automaattisesti.Jos pallo osuu johonkin, kyseisen pelaajan (tai tuomarin) on pysähdyttävä, ja mättövaiheen alussa katsotaan mitä heille käy. Fanaatikko tekee jokaista vastaan normaalin mättö-haasteen, mutta yksi kerrallaan, ja jos fanaatikko kaatuu, myöhemmin osuman saaneet ovatkin turvassa. Fanaatikolla on voima 6, taito tukeva ja ketteryys 3, ja hyökkäystä voi väistää normaalisti, jos on siihen sopiva kyky. Maassa makaaviin/istuviin pelaajiin ei voi vaikuttaa pallolla, ja tällaiset pelajaat voivat kieriä alta pois kun fanaatikko lähestyy (tiellä oleminen kielletty, sillä pelaaja on jo valmiiski aika sekaisin) Pallon kanssa panssaritestin voi kerran uusia. Fanaatikkoa ei voi lyödä. Fanaatikon on aloitettava pyöriminen uudestaan loikkavaiheessa (pysyttävä paikallaan), ja kaikki valmiiksi vieressä voivat hypätä sivuun (poikkeus normaaleihin loikkasääntöhin). Sitten kun tuomari viheltää pelin taas käyntiin, fanaatikko voi alkaa vaeltamaan ympäri kenttää (lienee aika sekaisin tässä vaiheessa). Loukkaantui fanaatikko kentällä tai ei, pelikatkolla fanaatikolle heitetään suoraan vauriota, sillä sydänkohtaus voi iskeä. Jos fanaatikko osuu toiseen, molemmat kaatuvat ja loukkaantuvat automaattisesti. Fanaatikko ei voi käyttää mitään taitoja tai kykyjä heiluessaan pallon kanssa, eikä hän voi saada kokemusta. Vain hiidet voivat olla fanaatikkoja. Hiittä pallon kanssa ei voi heitt. |