Live-BB 2nd edition kompakti pelaajaopas 14.4.97 - Kalle Marjola, http://www.iki.fi/marjola/BB/live/

Rangaistukset ja turvasäännöt

Keltainen kortti: Pelaaja lentää kentältä ulos, mutta voi palata seuraavan pelikatkon yhteydessä.
Punainen kortti: Pelaaja lentää välittömästi ulos eikä voi palata kentälle tässä pelissä ellei valmennusjoukot puutu asiaan.
Punainen ja keltainen kortti yhtäaikaa: Pelaaja siirtyy jälkipeleihin suihkuun. Ja tätä rangaistusta ei voi kumota mitenkään.

Pallon käsittely

Kädetön pelaaja ei saa kantaa, nostaa tai tarttua palloon, mutta saa torjua sen.
Normaali (ei mainintoja pelaajatiedoissa) pelaaja saa käyttää vain huonompaa (vasenta yleensä) kättä pallon käsittelyyn.
Heittäjäkädet sallivat paremman (oikean) käden käytön kaikkeen pallon käsittelyyn, mutta toista kättä ei vastaavasti saa sitten käyttää.
Siepparikädet sallivat molempien käsien käytön kaikkeen muuhun paitsi heittämiseen, johon saa käyttää vain huonompaa kättä. Merkiksi tästä pelaajalla on oltava keltainen nauha paremmassa kädessä (sillä ei saa heittää).
Vapaat kädet sallivat molempien käsien käytön kaikissa pallonkäsittelyissä.

Palloa ei saa potkia eikä sitä saa antaa toiselle pelaajalla kuin toimintavaiheessa.

Pelijakson vaiheet

Liikkumisvaihe: (kestää noin 3 sekuntia) pelaajat voivat vapaasti juosta kentällä, pallon saa nostaa ja heitellä. Toisen pelaajan voi pysäyttää koskemalla tähän kädellä ja huutamalla SEIS. Tällöin kohteen on pysähdyttävä, eikä saa jatkaa enää matkaa tai heittää tai nostaa palloa. Jokainen pelaaja voi pysäyttää vain yhden pelaajan kierroksessa, ja kaikenmoinen töniminen ja runttaaminen on ehdottomasti kielletty. Valmiiksi vieressä olevan pelaajan voi valmiiksi pysäyttää tämän vaiheen alussa.

Jos pelaaja kaatuu omin nokkinensa, on hän kumossa normaaliin tapaan, ja hänelle heitetään panssaritesti tuomarin toimesta. Ulos kentältä joutuva pelaaja hakataan yleisön toimesta, kannattaa varoa työntäjiä.
Jos pelaaja haluaa potkia maassa makaavaa, on hänen tehtävä se näyttävästi liikkumisvaiheen aikana. Jos tuomari huomaa tämän, lentää potkija automaattisesti ulos (punainen kortti, kohteelle kuitenkin voi käydä jotain...)

Mättövaihe:Päätuomari huutaa MÄTTÖ, ja kaikki ne pelaajat, jotka haluavat ruhjoa jotain vastustajaa, nostavat kätensä ylös merkiksi tästä. Pelaaja voi runnoa vain vastustajaa, johon ylettää koskettamaan molemmilla käsillään (ilman tukijalkaa, ellei ole ominaisuutta kurottaja).
Jokainen mättö hoidetaan KPS-systeemillä. Mättöön osallistuneista kaatuvat kaikki ne, jotka hävisivät haasteessa jollekulle vastustajalle, tai saivat tasapelin vastustajan kanssa, ja ovat joko heikompia (voima), tai ovat yhtä vahvoja eivätkä omaa taitoa mättäjä.

Väistäminen: Pelaaja, jolla on väistötaito, voi ilmoittaa ennen KPS-haastetta väistävänsä mättöä. Tällöin pelaaja ei voi kaataa vastustajiaan vaikka voittaisikin, mutta tasapelillä pelaaja kaatuu ainoastaan, jos kaatajalla on taklaaja-taito tai korkeampi ketteryys.

Loikkavaihe:Mättövaiheen jälkeen päätuomari huutaa LOIKKA, jollain kaikki ne pelaajat, joilla on yksi tai useampi loikka, voivat suorittaa nämä loikkansa, yksi kerrallaan. Jokaisen loikan jälkeen loikkaajaa voi yrittää kaataa kaikki pelaajat, jotka ylettävät koskemaan häneen molemmilla käsillä eivätkä itse loikanneet. Taidon taklaaja omaavat pelaajat voivat käyttää tukijalkaa kurottautuessaan taklaamaan.
Loikkaaja ja taklaaja tekevät KPS haasteen, ja loikkija kaatuu, jos häviää haasteen tai tulee tasapeli, ja hänellä on huonompi ketteryys kuin taklaajalla.

Heittovaihe:Kun loikkiminen ja taklaaminen on tehty, päätuomari huutaa HEITTO, jolloin palloa kantavalla pelaajalla on pari sekuntia aikaa heittää pallo. Siepparikätiset voivat heittää vain huonommalla kädellä. Tämän jälkeen puhalletaan pilliin, ja peli jatkuu jälleen liikkumisvaiheella.
Jos heittovaiheen lopussa pallo on vihollispelaajan hallussa maalialueella, on kyseessä maali, ja tulee pelikatko. Muutoin viimeisen kierroksen loppuessa tulee myös pelikatko.
Jos pallo on lentänyt ulos kentältä jossain aikaisemmassa vaiheessa, tai pallonkantaja on kaatunut, tuomari heittää heittovaiheen lopuksi pallon takaisin kentälle. Roikkopalloja tms. kannattaa välttää, ja mieluummin heitetään pallo maan kautta pompaten, jos pallon rakenne sen sallii. Pallon heittämisestä aloitetaan uusi kierros.


Kaatuminen

Aina kun pelaaja kaatuu, hän voi loukkaantua (ellei säännöissä erikseen kumota). Pelaaja tekee KPS-haasteen kaatajaa tai tuomaria vastaan (jos kaatui omaa kömpelyyttään), ja hävitessään pelaaja on loukkaantunut, ja jää makaamaan maahan seuraavaan pelikatkoon asti, jolloin loukkaantumisen aste määritellään. Jos kaatuminen ei tapahdu hienosti, vaan pelaaja esim. tylsästi istuutuu maahan, häviää hän automaattisesti haasteen ja loukkaantuu, jos tuomari huomaa tämän!

Jos kaatunut voittaa KPS-haasteen tai tulee tasapeli, pelaaja ei loukkaantunut kaatumisen yhteydessä, ja voi nousta ylös seuraavan kierroksen mättövaiheen alussa. Sitä ennen pelaajan on istuttava maassa (ei täysin levynä, että ero loukkaantuneisiin säilytetään)
Jos pelaaja loukkaantuu mättämisen tai taklauksen seurauksena, ja hänen kaatajallaan on joku kyky, joka antaa muutoksia loukkaantumiseen, on kaatajan annettava sovittu nauha tai lappu (vihreä +1, punainen +2) merkkinä tästä. Jos tämä unohtuu, ei loukkaantumiseen tule tätä muutosta!

Jos kaatuvalla pelaajalla oli pallo, se tipahtaa johonkin maahan pelaajan lähelle (tuomari heittää maahan tarvittaessa), josta muut pelaajat voivat sen sitten poimia seuraavassa toimintavaiheessa (tai aikasemmin, jos omaa taidon liimanäppi).

Loukkaantuminen

Pelissä loukkaantuneet pelaajat jäävät makaamaan kentälle seuraavaan pelikatkoon asti. He voivat kuitenkin kieriä juoksevien pelaajien tieltä pois, mutta teatreaalisuus on säilytettävä. Myös ryömiminen ulos kentältä on sallittua.
Kentän laitojen lähellä olevien kannattaa kieriä tai raahautua ulos kentältä, mutta keskemmällä olevien olla vain varuillaan.
Pelikatkon aikana loukkaantuneille pelaajille määritellään mahdolliset vammat tuomarien tms. toimesta.


HUOM: Osaa omat erikoistaitosi!