Rangaistukset ja turvasäännötKeltainen kortti: Pelaaja lentää kentältä ulos, mutta voi palata seuraavan pelikatkon yhteydessä.Punainen kortti: Pelaaja lentää välittömästi ulos eikä voi palata kentälle tässä pelissä ellei valmennusjoukot puutu asiaan. Punainen ja keltainen kortti yhtäaikaa: Pelaaja siirtyy jälkipeleihin suihkuun. Ja tätä rangaistusta ei voi kumota mitenkään. Pallon käsittelyKädetön pelaaja ei saa kantaa, nostaa tai tarttua palloon, mutta saa torjua sen.Normaali (ei mainintoja pelaajatiedoissa) pelaaja saa käyttää vain huonompaa (vasenta yleensä) kättä pallon käsittelyyn. Heittäjäkädet sallivat paremman (oikean) käden käytön kaikkeen pallon käsittelyyn, mutta toista kättä ei vastaavasti saa sitten käyttää. Siepparikädet sallivat molempien käsien käytön kaikkeen muuhun paitsi heittämiseen, johon saa käyttää vain huonompaa kättä. Merkiksi tästä pelaajalla on oltava keltainen nauha paremmassa kädessä (sillä ei saa heittää). Vapaat kädet sallivat molempien käsien käytön kaikissa pallonkäsittelyissä. Palloa ei saa potkia eikä sitä saa antaa toiselle pelaajalla kuin toimintavaiheessa. Pelijakson vaiheetLiikkumisvaihe: (kestää noin 3 sekuntia) pelaajat voivat vapaasti juosta kentällä, pallon saa nostaa ja heitellä. Toisen pelaajan voi pysäyttää koskemalla tähän kädellä ja huutamalla SEIS. Tällöin kohteen on pysähdyttävä, eikä saa jatkaa enää matkaa tai heittää tai nostaa palloa. Jokainen pelaaja voi pysäyttää vain yhden pelaajan kierroksessa, ja kaikenmoinen töniminen ja runttaaminen on ehdottomasti kielletty. Valmiiksi vieressä olevan pelaajan voi valmiiksi pysäyttää tämän vaiheen alussa.Jos pelaaja kaatuu omin nokkinensa, on hän kumossa normaaliin tapaan, ja hänelle heitetään panssaritesti tuomarin toimesta. Ulos kentältä joutuva pelaaja hakataan yleisön toimesta, kannattaa varoa työntäjiä. |
Jos pelaaja haluaa potkia maassa makaavaa, on hänen tehtävä se
näyttävästi liikkumisvaiheen aikana. Jos tuomari huomaa tämän, lentää
potkija automaattisesti ulos (punainen kortti, kohteelle kuitenkin
voi käydä jotain...)
Mättövaihe:Päätuomari huutaa MÄTTÖ, ja kaikki ne pelaajat, jotka
haluavat ruhjoa jotain vastustajaa, nostavat kätensä ylös merkiksi
tästä. Pelaaja voi runnoa vain vastustajaa, johon ylettää koskettamaan
molemmilla käsillään (ilman tukijalkaa, ellei ole ominaisuutta
kurottaja).
Väistäminen: Pelaaja, jolla on väistötaito, voi ilmoittaa ennen KPS-haastetta väistävänsä mättöä. Tällöin pelaaja ei voi kaataa vastustajiaan vaikka voittaisikin, mutta tasapelillä pelaaja kaatuu ainoastaan, jos kaatajalla on taklaaja-taito tai korkeampi ketteryys.
Loikkavaihe:Mättövaiheen jälkeen päätuomari huutaa LOIKKA, jollain
kaikki ne pelaajat, joilla on yksi tai useampi loikka, voivat suorittaa
nämä loikkansa, yksi kerrallaan. Jokaisen loikan jälkeen loikkaajaa voi
yrittää kaataa kaikki pelaajat, jotka ylettävät koskemaan häneen
molemmilla käsillä eivätkä itse loikanneet. Taidon taklaaja omaavat
pelaajat voivat käyttää tukijalkaa kurottautuessaan taklaamaan.
Heittovaihe:Kun loikkiminen ja taklaaminen on tehty, päätuomari huutaa
HEITTO, jolloin palloa kantavalla pelaajalla on pari sekuntia aikaa
heittää pallo. Siepparikätiset voivat heittää vain huonommalla kädellä.
Tämän jälkeen puhalletaan pilliin, ja peli jatkuu jälleen
liikkumisvaiheella.
|
KaatuminenAina kun pelaaja kaatuu, hän voi loukkaantua (ellei säännöissä erikseen kumota). Pelaaja tekee KPS-haasteen kaatajaa tai tuomaria vastaan (jos kaatui omaa kömpelyyttään), ja hävitessään pelaaja on loukkaantunut, ja jää makaamaan maahan seuraavaan pelikatkoon asti, jolloin loukkaantumisen aste määritellään. Jos kaatuminen ei tapahdu hienosti, vaan pelaaja esim. tylsästi istuutuu maahan, häviää hän automaattisesti haasteen ja loukkaantuu, jos tuomari huomaa tämän!
Jos kaatunut voittaa KPS-haasteen tai tulee tasapeli, pelaaja ei
loukkaantunut kaatumisen yhteydessä, ja voi nousta ylös seuraavan
kierroksen mättövaiheen alussa. Sitä ennen pelaajan on istuttava maassa
(ei täysin levynä, että ero loukkaantuneisiin säilytetään)
|
Jos kaatuvalla pelaajalla oli pallo, se tipahtaa johonkin maahan
pelaajan lähelle (tuomari heittää maahan tarvittaessa), josta muut
pelaajat voivat sen sitten poimia seuraavassa toimintavaiheessa (tai
aikasemmin, jos omaa taidon liimanäppi).
LoukkaantuminenPelissä loukkaantuneet pelaajat jäävät makaamaan kentälle seuraavaan pelikatkoon asti. He voivat kuitenkin kieriä juoksevien pelaajien tieltä pois, mutta teatreaalisuus on säilytettävä. Myös ryömiminen ulos kentältä on sallittua.Kentän laitojen lähellä olevien kannattaa kieriä tai raahautua ulos kentältä, mutta keskemmällä olevien olla vain varuillaan. Pelikatkon aikana loukkaantuneille pelaajille määritellään mahdolliset vammat tuomarien tms. toimesta. HUOM: Osaa omat erikoistaitosi! |