Pelin kulku |
- 2 erää
- Yksi erä 8 kierrosta sekä mahdollinen lisäkierros
- Pelikatko erien välissä ja aina maalin syntyessä
- Yksi pelijakso pelikatkosta seuraavaan
|
Kierros |
Toiminta- vaihe | 3 sekuntia
jouksemista, pysäytys koskemalla ja 'SEIS'. Loppuu etukäteen jos pallo
menee ulos tai maalialueelle kannettuna. |
Mättö- vaihe | Ensin erikoisuudet, sitten
normaali mättö |
Loikka- vaihe | Loikat yksi kerraan
(1..2..3..), loikkaajia voi taklata jos ei itse loikannut |
Heitto- vaihe | Heitto (myös takaisin
kentälle), maalin tarkistus ja pali jatkuu kun pallo osuu
jonnekin |
|
Pelijakson aloitus |
1. | Puolustaja laittaa
vähintään 3 pelaajaa eturiviin (jalka keskiviivalle). Jos joukkueella
alle 6 pelaajaa kentällä, einintään puolet (pyöristys alas) tarvitsee
laittaa eturiviin. |
2. | Hyökkääjä tekee samoin
kuin puolustaja. Hyökkääjällä on viimeinen sana
sijoituksesta. |
3. | Kun kaikki valmiina,
tuomari huutaa heitto ja puolustaja heittää pallon maalilinjaltaan
kohti toisen puolta. Jos pallo mnee ulos kentältä (pelaajan kautta tai
muuetn vain) tai jää lyhyeksi, hyökkääjä saa pallon kenelle
haluaa. Muutoin peli alkaa tuomarin vihellyskestä heti kun pallo osuu
maahan. |
|
Mättö |
Kaikki samassa mätössä olevat tekevät
yhtäaikaa KPS-haasteen. Pelaaja kaatuu, jos:
- Jollain häntä lyövällä (tai sillä, jota pelaaja löi) on
korkeampi voima
- Jollain häntä lyövällä (tai sillä, jota pelaaja löi) on
yhtäsuuri voima eikä pelaajalla ole mättäjä-taitoa
Jos pelaajalla on taito väistäjä, sitä voi käyttää, jos kertoo
siitä ennen mättöä. Tällöin pelaaja itse ei lyö ketään (siis ei voi
kaataa ketään), mutta ei kaadu tasapelillä ellei vastustajalla ole
korkeampi ketteryys tai taito taklaus. |
Taklaus |
Loikkavaiheessa jokaisen loikan jälkeen
loikkaamaton pelaaja voi yrittää taklata pelaajaa, johon
ylettää. KPS-haaste, ja jos taklaaja voittaa, kohde kaatuu. Jos tulee
tasapeli, kohde kaatuu, jos taklaajalla parempi ketteryys. |
Loukkaantuminen |
Kaatunutta pelaajaa kohtaan tekee (yksi)
kaataja KPS-haasteen, ja voittaessa pelaaja loukkaantuu, ja jää
makaamaan kentälle pelijakson loppuun (loidoilla olevat voivat
raahautua pois kentältä).
Hakkaajalla muutoksia testiin antaa
mahtimättö, päällehyppy tai likainen taklaus riippuen
tilanteesta. Vain yhtä kykyä voi käyttää panssaritestiin, ja
kohde, jolla on kova nahka voi yrittää suojautua kerran.
Pelaaja, joka ei loukkaannu, jaa istumaan tai polvilleen, ja voi
nousta seuraavan kierroksen mättövaiheen alussa (ellei vikkelä
nousemaan) |
|
Loukkaantuminen |
Heittoon -kesto + vauriobonus |
-6 | Lieviä, heti takaisin |
7-9 | Tajuttomuus, pois seuraava
jakso |
10+ | Vakava, heitä
uudestaan |
Lisää +1 heittoon jos ei kunnon
maskeerausta |
|
Vakava Vaurio |
Ei muutoksia heittoon |
1-4 | Vakava tajuttomuus, pois
erän loppuun tai vähintään yksi jakso. |
5-10 | Vakava vamma, pois
loppupeli |
11-12 | Kuollut, jos ei
pelasteta, ks. alla |
|
Kuollut pelaaja |
Jos ei pelasteta, KPS-haaste tuomareilla |
Päätuomari voittaa |
+2 mättökokemusta tappajajoukkueelle. |
Tasapeli | +1 mättökokemusta
tappajajoukkueelle |
Päätuomari häviää |
Mellakka! Yleisö tekee näyttävän mellakan, ja mellakan takia salaiset
aseet eivät voi saada punaista korttia (helppo kadota väkijoukkoon)
|
|
Kokemus |
1 | Mukana ainakin yhdessä
pelijaksossa |
1 | Maalin
tekeminen |
1 | Heitto, joka
välittömästi maali. Heiton oltava vähintään n. 10 metriä |
1 | Pelaajalle vakava
vamma (tai kuolema) ennen hoitamista |
2 | Joukkueen
paras/sympaattisin pelaaja (vastustajien valmennusjoukkue valitsee)
|
1 | Joukkueen toiseksi
paras/sympaattisin pelaaja (vastustajien valmennusjoukkue valitsee)
|
Tämän lisäksi joukkue saa jaettavakseen yhden kokemusta per vakava
tajuttomuus, loukkaantuminen tai kuolema aiheutettu (nk. tappiot)
ennen laekurien tai regeneraation käyttöä, ml. vastustajien
omat kaatumiset, tuomaritappiot jne.. Tämä kokemus
jaetaan miten halutaan, mutta tuomitsijoiden on hyväksyttävä jako (eli
annettava hakkaajille). Enintään 2 kokemusta samalle pelaajalle.
|
|
Kokemusrajat ja taidot |
Taito: | 1. |
2. | 3. | 4. |
5. | 6. | 7. |
Normaali | 3 |
6 | 10 | 15 |
25 | 50 | 100 |
Hidas (ogre, entti, minotauri,
peikko ja vampyyri) | 5 |
10 | 18 | 30 |
50 | 80 | 150 |
Saadessaan uuden taidon pelaaja tekee KPS-haasteen tuomarin
kanssa. Jos voittaa, uusi haaste. Jos voittaa senkin, voi valita minkä
tahansa taidon, joka ylipäätään mahdollinen (mutaatiot ja salaiset
aseet rajoitettuja). Jos toisen testin häviää, voi valita oman
valikoiman hankalia ja muiden paikkojen normaaleja omien perustaitojen
lisäksi. Jos pelaaja ei voita ensimmäistäkään testiä, on hän
rajoitettu yleistaitoihin ja pelipaikkansa perustaitoihin. |
|