Pelin kulku
  • 2 erää
  • Yksi erä 8 kierrosta sekä mahdollinen lisäkierros
  • Pelikatko erien välissä ja aina maalin syntyessä
  • Yksi pelijakso pelikatkosta seuraavaan
Kierros
Toiminta-
vaihe
3 sekuntia jouksemista, pysäytys koskemalla ja 'SEIS'. Loppuu etukäteen jos pallo menee ulos tai maalialueelle kannettuna.
Mättö-
vaihe
Ensin erikoisuudet, sitten normaali mättö
Loikka-
vaihe
Loikat yksi kerraan (1..2..3..), loikkaajia voi taklata jos ei itse loikannut
Heitto-
vaihe
Heitto (myös takaisin kentälle), maalin tarkistus ja pali jatkuu kun pallo osuu jonnekin
Pelijakson aloitus
1.Puolustaja laittaa vähintään 3 pelaajaa eturiviin (jalka keskiviivalle). Jos joukkueella alle 6 pelaajaa kentällä, einintään puolet (pyöristys alas) tarvitsee laittaa eturiviin.
2.Hyökkääjä tekee samoin kuin puolustaja. Hyökkääjällä on viimeinen sana sijoituksesta.
3.Kun kaikki valmiina, tuomari huutaa heitto ja puolustaja heittää pallon maalilinjaltaan kohti toisen puolta. Jos pallo mnee ulos kentältä (pelaajan kautta tai muuetn vain) tai jää lyhyeksi, hyökkääjä saa pallon kenelle haluaa. Muutoin peli alkaa tuomarin vihellyskestä heti kun pallo osuu maahan.
Mättö
Kaikki samassa mätössä olevat tekevät yhtäaikaa KPS-haasteen. Pelaaja kaatuu, jos:
  • Jollain häntä lyövällä (tai sillä, jota pelaaja löi) on korkeampi voima
  • Jollain häntä lyövällä (tai sillä, jota pelaaja löi) on yhtäsuuri voima eikä pelaajalla ole mättäjä-taitoa
Jos pelaajalla on taito väistäjä, sitä voi käyttää, jos kertoo siitä ennen mättöä. Tällöin pelaaja itse ei lyö ketään (siis ei voi kaataa ketään), mutta ei kaadu tasapelillä ellei vastustajalla ole korkeampi ketteryys tai taito taklaus.
Taklaus
Loikkavaiheessa jokaisen loikan jälkeen loikkaamaton pelaaja voi yrittää taklata pelaajaa, johon ylettää. KPS-haaste, ja jos taklaaja voittaa, kohde kaatuu. Jos tulee tasapeli, kohde kaatuu, jos taklaajalla parempi ketteryys.
Loukkaantuminen
Kaatunutta pelaajaa kohtaan tekee (yksi) kaataja KPS-haasteen, ja voittaessa pelaaja loukkaantuu, ja jää makaamaan kentälle pelijakson loppuun (loidoilla olevat voivat raahautua pois kentältä).

Hakkaajalla muutoksia testiin antaa mahtimättö, päällehyppy tai likainen taklaus riippuen tilanteesta. Vain yhtä kykyä voi käyttää panssaritestiin, ja kohde, jolla on kova nahka voi yrittää suojautua kerran.

Pelaaja, joka ei loukkaannu, jaa istumaan tai polvilleen, ja voi nousta seuraavan kierroksen mättövaiheen alussa (ellei vikkelä nousemaan)
Loukkaantuminen
Heittoon -kesto + vauriobonus
-6Lieviä, heti takaisin
7-9Tajuttomuus, pois seuraava jakso
10+Vakava, heitä uudestaan
Lisää +1 heittoon jos ei kunnon maskeerausta

Vakava Vaurio
Ei muutoksia heittoon
1-4Vakava tajuttomuus, pois erän loppuun tai vähintään yksi jakso.
5-10Vakava vamma, pois loppupeli
11-12Kuollut, jos ei pelasteta, ks. alla

Kuollut pelaaja
Jos ei pelasteta, KPS-haaste tuomareilla
Päätuomari voittaa +2 mättökokemusta tappajajoukkueelle.
Tasapeli+1 mättökokemusta tappajajoukkueelle
Päätuomari häviää Mellakka! Yleisö tekee näyttävän mellakan, ja mellakan takia salaiset aseet eivät voi saada punaista korttia (helppo kadota väkijoukkoon)
Kokemus
1Mukana ainakin yhdessä pelijaksossa
1Maalin tekeminen
1Heitto, joka välittömästi maali. Heiton oltava vähintään n. 10 metriä
1Pelaajalle vakava vamma (tai kuolema) ennen hoitamista
2Joukkueen paras/sympaattisin pelaaja (vastustajien valmennusjoukkue valitsee)
1Joukkueen toiseksi paras/sympaattisin pelaaja (vastustajien valmennusjoukkue valitsee)
Tämän lisäksi joukkue saa jaettavakseen yhden kokemusta per vakava tajuttomuus, loukkaantuminen tai kuolema aiheutettu (nk. tappiot) ennen laekurien tai regeneraation käyttöä, ml. vastustajien omat kaatumiset, tuomaritappiot jne.. Tämä kokemus jaetaan miten halutaan, mutta tuomitsijoiden on hyväksyttävä jako (eli annettava hakkaajille). Enintään 2 kokemusta samalle pelaajalle.
Kokemusrajat ja taidot
Taito:1. 2.3.4. 5.6.7.
Normaali3 61015 2550100
Hidas (ogre, entti, minotauri, peikko ja vampyyri)5 101830 5080150
Saadessaan uuden taidon pelaaja tekee KPS-haasteen tuomarin kanssa. Jos voittaa, uusi haaste. Jos voittaa senkin, voi valita minkä tahansa taidon, joka ylipäätään mahdollinen (mutaatiot ja salaiset aseet rajoitettuja). Jos toisen testin häviää, voi valita oman valikoiman hankalia ja muiden paikkojen normaaleja omien perustaitojen lisäksi. Jos pelaaja ei voita ensimmäistäkään testiä, on hän rajoitettu yleistaitoihin ja pelipaikkansa perustaitoihin.

Live-BB 2nd edition - kasannut Kalle Marjola.