Yleistä

Blood Bowl on Games Workshopin suosittu Warhammerin fantasiamaailmaan sijoittuva lautapeli, jossa pelataan amerikkalaisen jalkapallon tyylistä väkivaltaista joukkuepeliä. Nämä säännöt ovat tuon pelin pohjalta luodut roolinäytelmäsäännöt. Sääntöjä tehdessä on käytetty sekaisin niin 2. kuin 3. editionia Blood Bowlin säännöistä, mutta pohjana on nykyisin 3. editioni, jossa on paljon enemmän vaihtelua rotujen välillä sekä mielenkiintoisemmat ja selvemmät taidot.

Peli on pyritty toteuttamaan esikuvalleen uskollisena, mutta riittävän nopeatempoisena ja turvallisena. Tarkoituksena on, että kamppanjaan osallistuvat luovat omat joukkueensa, joilla he pelaavat toisia joukkueita vastaan Blood Bowlia. Vaikka pelissä yritetäänkin voittaa toinen joukkue, on ensisijaisesti kyseessä hauskanpito ja show, jossa tärkeintä on omaan hahmoon panostaminen ja tilanteiden hyvä näytteleminen. Eläydy siis peliin sen mukaisesti ja tee siitä mahdollisimman hauska kokemus kanssapelaajillesi.

HUOM: Live-BB:n toinen version on huomattavasti turvallisempi kuin ensimmäinen versio; kaikenlainen töniminen ja ryntäily on ehdottomasti kielletty. Samalla sääntöjä on yksinkertaistettu ja tehty dynaamisemmiksi, ja rotuihin on luotu enemmän erilaisuuksia.

Kaikenmaailman kysymykset ja huomiot sääntöjen epäselvyyksistä/puutteellisuuksista toivotaan lähetettävän nykyisen version pääeditoijalle, Kalle Marjolalle. Kaikki palaute on toisteiseksi tervetullutta, varsinkin sääntötekiset kysymykset yms. joka kertoo, että jossain on vielä korjattavaa....

Live-BB 2nd edition perustuu pitkälti Peter Munterin ensimmäiseen versioon sekä sen päälle tehtyihin muutoksiin ORC/Korpin Klaani/Alter Ego -työryhmän toimesta. Loppukehitys pääosin Kalle Marjola sekä Tommi Nirha

Testit

Pelin käytännössä kaikki testit tehdään nk. KPS-haasteina, eli kivi-paperi-sakset -testeinä. Testit tehdään kahden pelaajan välillä, tai pelaajan ja tuomarin välillä.

Pelikenttä

Bloodbowlia pelataan koripallo- tms. kentällä. Molemmilla joukkueilla on omassa päädyssä ns. maalilinja, minne vastustaja yrittää saada pallon kuljetettua. Maalilinja on noin 2 metrin pituinen koko kentän levyinen alue.

Pelikentän ympärillä on katsoma, joka on täynnä verenhimoisia faneja. Jos joku pelaaja vahingossa joutuu ulos pelialueelta, fanit hakkaavat hänet (ks. peliaika). Tähän kuuluu mm. päädystä ulos juokseminen!

Joukkueiden Koostumus

Joukkuet koostuvat enintään 16 pelaajasta, joista korkeintaan 11 pelaajaa voi olla kentällä yhtä aikaa. Jos jossain vaiheessa havaitaan kentällä olevan yli 11 pelaajaa, tai joku pelaaja tulee kentälle pelikatkojen välillä kesken pelin, saa kyseinen pelaaja (tai satunnaiset pelaajat jos aloituksessa on yli 11 kentällä) punaisen kortin, ks. tuomarit.

Kampanjassa (ks. kampanjasäännöt) joukkueissa pelaajia voi olla vaikka kuinka monta, mutta ennen peliä valmentajan on päätettävä, ketkä 16 ovat joukkueessa, eikä tätä rakennetta voi muuttaa kesken pelin. Samoin valmentaja päättää ne korkeintaan 11 pelaajaa, jotka ovat kentällä jokaisen pelijakson alkaessa.

Pelin Kulku

Yksi bloodbowl-ottelu koostuu kahdesta erästä sekä mahdollisesti yhdestä jatkoaikaerästä.

Jokainen erä on pituudeltaan 8 kierrosta, joiden loputtua peli katkeaa, oli se missä tilanteessa tahansa (joskin päätuomarin voi lahjoa jatkamaan peliä hieman kauemmin).

Pelin alussa heitetään kolikkoa ja voittaneen joukkueen kapteeni saa päättää, kumpi hyökkää ensin. Tämän jälkeen peliä pelataan tämä 8 kierrosta. Jos maali syntyy, aina maalin tehnyt joukkue heittää pallon toiselle joukkueelle, joka nyt on hyökkääjä.

Ensimmäisen erän loputtua toisen erän aloittaa se joukkue, joka ensimmäisessä erässä oli puolustajana. Toinen erä pelataan kuten ensimmäinen.

Jos toisen erän loputtua tilanne on tasan, ja pelille on saatava voittaja, aloitetaan jatkoerä. Aloitus arvotaan uusiksi, ja peliä pelataan kunnes toinen saa maalin tai 8 kierrosta tulee umpeen. Jos näin käy, pelin voittaja arvotaan kolikonheitolla (potkukisa, ja tätä arpomista ei voi lahjoa).

Jokainen erä siis alkaa pelikatkolla, ja tämän jälkeen alkaa pelijakso, joka jatkuu maalin tai 8 kierroksen päättymiseen asti. Tämän jälkeen on taas pelikatko, jona aikana loukkaantuneiden vaurio tarkistetaan, tuomareille urputetaan ja strategioita hiotaan. Pelikatkon jälkeen alkaa taas uusi pelijakso.

Tuomarit

Pelissä on kentällä myös tuomareita. Yksi on päätuomari ja loput linjatuomareita. Yleensa tuomareita on 1-4, mutta määrää ei ole rajattu. Myös tuomareita voi mättää, jos haluaa esittää eriävän mielipiteen tuomiosta.

Mikäli tuomari on mättämisen jälkeen yhä pystyssä, hän antaa pelaajalle aina rangaistuksen (ks. alla). Tuomarit eivät puutu peliin muutoin kuin rankaisemalla pelaajia. He eivät siis ota palloa haltuunsa tai lyö ketään muutoin kuin puolustautuessaan mätössä.

Päätuomari

Tämä tuomari on vastuussa pelin vihellyksistä. Näin ollen hän vastaa myös erien kulusta, ja hänet on lahjottava jos haluaa pelata ylimääräisen kierroksen erän lopussa (ks. valmennusjoukot).

Jos päätuomari joutuu pois kentältä, hänet virvotetaan maagisin juomin, ennen kuin peliä voidaan jatkaa. Päätuomarin sana on pelissä laki, ja hän vastaa pelin toimivuudesta.

Rodusta riippumatta päätuomarin ominaisuudet ovat: voimakkuus 4 ja ketteryys 3. Vauriolla ei ole väliä, sillä jos päätuomari hakataan, peli puhalletaan katkolle ja uusi päätuomari palaa seuraavaan alkuun. Päätuomarin hakkaamisesta saa kuitenkin kokemusta!

Linjatuomarit

Linjatuomarit ovat myös tuomareita, ja antavat rangaistuksia siinä missä päätuomarikin (oikeastaan enemmänkin, sillä he ovat keskittyneitä tämän tehtävän hoitamiseen). Heidän pääasiallinen tehtävänsä on katsoa, että kukaan pelaaja ei ajaudu kokonaan pelialueen ulkopuolelle. Jos näin käy, he kertovat tämän simuloidussa vaiheessa ja pelaaja joutuu kaatumaan kyseiseen paikkaan kentän reunalle (hänet hakataan yleisön toimesta).

Rodusta riippumatta linjatuomareiden ominaisuudet ovat: voimakkuus 4 ja ketteryys 3. Hakatut linjatuomarit korvataan uusilla.

Rangaistukset

Tuomarit voivat jakaa kolmentyyppisiä rangaistuksia, jotka esitetään sopivalla kortilla.

Keltainen kortti
Rangaistuksen tehnyt pelaaja on tehnyt jonkin pienen sääntöteknisen rikkeen kuten käsitellyt palloa väärällä kädellä. Pelaaja lentää kentältä ulos, mutta voi palata seuraavan pelikatkon yhteydessä.

Punainen kortti
Pelaaja on tehnyt jotain törkeää, mikä on vastoin sääntöjä, kuten potkinut maassa makaavaa, käyttänyt kiellettyä salaista asetta tai yrittänyt lyödä tuomaria. Pelaaja lentää välittömästi ulos eikä voi palata kentälle tässä pelissä (tämän rangaistuksen voi kumota lahjomalla tuomareita tai karjumalla heille, ks. valmennusjoukot)

Punainen ja keltainen kortti yhtäaikaa
Pelaaja on syyllistynyt törkeään pelin vaarantamiseen, kuten esimerkiksi töninyt vastustajia tai uhkaillut heitä (ihan oikeasti siis). Pelaaja siirtyy jälkipeleihin suihkuun. Ja tätä rangaistusta ei voi kumota mitenkään.

Live-BB 2nd edition - kasannut Kalle Marjola.