Yleistä

Aloitus pelikatkon jälkeen

Peli alkaa jokaisen pelikatkon jälkeen siten, että molemmat joukkueet laittavat kentälle enintään 11 pelaajaa. Kaikkien pelaajien pitää olla kentän omalla puolella, ja lisäksi molemmilla joukkueilla on oltava vähintään 3 pelaajaa (tai puolet, pyöristys alas, jos pelaajat vähissä) eturivissä vasten toisten joukkuetta. Jos sijoittelusta tulee ongelmia, puolustajan on ensin siirryttävä paikoilleen eturiville.

Peli alkaa puolustavan joukkueen heitolla: Jonkun pelaajan on heitettävä pallo omalta maalilinjalta kohti puolustavien maalialueelta, ja peli alkaa välittömästi kun pallo osuu kenttään toisen joukkueen puolella. Jos pallo lentää ulos kentältä, tippuu maahan ennen puolirajaa, tai kimpoaa jostain pelaajasta kentältä ulos, tapahtuu välittömästi seisahdus, ja pallo toimitetaan hyökkääjien haluamalle pelaajalle. Tämän jälkeen peli jatkuu normaalisti, kunnes toinen joukkue saa maalin tai erä loppuu.

Pallon käsittely

Pelaajilla on erilaiset pallonkäsittelysäännöt, joilla kuvataan eri pelipaikkojen ja taitojen merkitystä:
Kädetön pelaaja ei saa kantaa, nostaa tai tarttua palloon, mutta saa torjua sen.
Normaali pelaaja saa käyttää vain huonompaa (vasenta yleensä) kättä pallon käsittelyyn.
Heittäjäkädet sallivat paremman (oikean) käden käytön kaikkeen pallon käsittelyyn, mutta toista kättä ei vastaavasti saa sitten käyttää.
Siepparikädet sallivat molempien käsien käytön kaikkeen muuhun paitsi heittämiseen, johon saa käyttää vain huonompaa kättä. Merkiksi tästä pelaajalla on oltava keltainen nauha paremmassa kädessä (sillä ei saa heittää).
Vapaat kädet sallivat molempien käsien käytön kaikissa pallonkäsittelyissä.

Näiden sääntöjen tukemiseksi pelaajilla on syytä olla iso hanska tai jeesusteippiä käsissä, joita ei saa käyttää. Mahdollisuus KPS-haasteisiin kannattaa kuitenkin säilyttää. Virheellisestä pallonkäsittelystä tuomari voi antaa keltaisen kortin, jolloin pelaaja lentää ulos seuraavan pelikatkoon asti.

Palloa saa kuljettaa vapaasti ympäri kenttää ja heittää myös liikkumisvaiheessa. Mättö- ja loikkavaiheen aikana palloa ei saa heittää, ojentaa tai nostaa maasta, ellei joku sääntö erikseen anna lupaa. Heittovaiheessa palloa ei myöskään saa nostaa, mutta sitä pitävä pelaaja voi heittää pallon hallitusti.

Jos pallo missään vaiheessa joutuu ulos kentältä, peli vihelletään välittömästi poikki, jos peli oli liikkumisvaiheessa. Tämän jälkeen hoidetaan normaalisti muut vaiheet, ja heittovaiheen lopussa tuomari heittää pallon takaisin kentälle iskemällä sen lujaa maahan uloslentopaikassa, tai käyttämällä jotain toista tapaa, jos pallo ei sovi maahan iskettäväksi.

Pelikierrokset

Jokainen pelikierros muodostuu liikkumisvaiheesta, mättövaiheesta, loikkavaiheesta ja heittovaiheesta. Näitä vaiheita pelataan yksi kerrallaan kunnes toinen joukkue saa maalin tai erä loppuu.

Liikkumisvaihe

Toimintavaihe kestää (korkeintaan) 3 sekuntia. Jos pallo lentää ulos kentältä tai se viedään maaliin hyökkäävän toimesta, loppuu liikkumisvaihe tähän välittömästi, muutoin se kestää tämän 3 sekuntia. Päätuomari viheltää pilliä liikkumisvaiheen alun ja lopun merkiksi. Maalin jälkeen käydään vielä yksi simulointivaihe, jonka jälkeen maali hyväksytään, mikäli pallo on edelleen maalialueella.

Liikkumisvaiheessa pelaajat voivat vapaasti juosta kentällä, pallon saa nostaa ja heitellä. Palloa ei saa potkia! Toisen pelaajan voi pysäyttää koskemalla tähän kädellä ja huutamalla SEIS. Tällöin kohteen on pysähdyttävä, eikä saa jatkaa enää matkaa tai heittää tai nostaa palloa. Jokainen pelaaja voi pysäyttää vain yhden pelaajan kierroksessa (ks. poikkeus alla), ja kaikenmoinen töniminen ja runttaaminen on ehdottomasti kielletty.

Jos pelaaja aloittaa toimintavaiheen valmiiksi toisen pelaajan vieressä, hän voi pitää käsiään valmiina lukiten toisen pelaajan varmasti paikalleen koko tomintavaiheeksi.

Jos pelaaja kaatuu omin nokkinensa, on hän kumossa normaaliin tapaan, ja hänelle heitetään panssaritesti tuomarin toimesta.

Ulos kentältä joutuva pelaaja hakataan yleisön toimesta, ja hänelle heitetään normaalisti vaurio (ilman suojausheittoa) pelikatkon aikana. (Huom: Ulos voi juotua myös päädystä. EI kannata juosta sinne liian vauhdilla)

Jos pelaaja haluaa potkia maassa makaavaa, on hänen tehtävä se näyttävästi liikkumisvaiheen aikana. Jos tuomari huomaa tämän, lentää potkija automaattisesti ulos (kohteelle kuitenkin voi käydä jotain, ks. mättövaihe).

Mättövaihe

Päätuomari huutaa MÄTTÖ, ja kaikki ne pelaajat, jotka haluavat ruhjoa jotain vastustajaa, nostavat kätensä ylös merkiksi tästä. Pelaaja voi runnoa vain vastustajaa, jonka ylävartaloon ylettää koskettamaan molemmilla käsillään (ilman tukijalkaa, ellei ole ominaisuutta kurottaja).

Jokainen mättö hoidetaan KPS-systeemillä. Mättöön osallistuneista kaatuvat kaikki ne, jotka hävisivät haasteessa jollekulle vastustajalle, tai saivat tasapelin vastustajan kanssa, ja ovat joko heikompia (voima), tai ovat yhtä vahvoja eivätkä omaa taitoa mättäjä.

Väistäminen: Pelaaja, jolla on väistötaito, voi ilmoittaa ennen KPS-haastetta väistävänsä mättöä. Tällöin pelaaja ei voi kaataa vastustajiaan vaikka voittaisikin, mutta tasapelillä pelaaja kaatuu ainoastaan, jos kaatajalla on taklaaja-taito tai korkeampi ketteryys.

Esimerkki: Ihmislinjamies (voima 3) ja sieppari (voima 2, väistäjä) ovat mätössä örkkirakentajan (voima 3, mättäjä) kanssa. KPS-haasteessa kaikille tulee sakset! Koska tuli tasapeli, sieppari kaatuu automaattisesti ja ihmislinjamies kaatuu, koska ei omaa mättäjätaitoa. Jos sieppari olisi väistänyt, hän ei olisi kaatunut.

KPS-haasteen vastustaja on aina se pelaaja, jota pelaaja yritti runnoa tai joka runnoi pelaajaa. Pelaaja ei voi omasta toimestaan hyökätä kuin yhden kimppuun, mutta voi onnistua kaatamaan vaikka kuinka monta vastustajaa, jos nämä kaikki yrittivät kaataa häntä.

Maahan kaatuneihin sovelletaan normaaleja kaatumissääntöjä (ks. alla), joskin lyöjän mahdolliset bonukset otetaan huomioon. Jos kaatajia on useita, heistä valittu tekee itse kaadon. Jos kaatunut pelaaja ei kaadu tarpeeksi teatreaalisesti, loukkaantuu hän automaattisesti jos tuomari huomaa tämän.

Maassa makaavan potkiminen

Jos pelaaja vietti osan liikkumisvaiheestaan "potkien" maassamakaavaa, voi hän mättövaiheessa "mättää" tätä uhriaan. Uhrille tehdään suoraan suojautumistarkistus, minkä tämä häviää myös tasapelillä! Potkiminen lasketaan mätöksi, joten normaalit muutokset taidoista vaikuttavat vaurioon. Huomaa, että tästä potkimisesta ei ole mitään iloa, jos kohde on jo loukkaantunut, ellei potkijalla ole parempaa vauriobonusta!

Jos tuomari havaitsi potkimisen liikkumisvaiheessa, heittää hän pelaajan ulos tämän potkimisen jälkeen. Jos toimi tapahtui huomaamatta, ei tuomari voi heittää pelaajaa enää ulos mättövaiheessa.

Loikkavaihe

Mättövaiheen jälkeen päätuomari huutaa LOIKKA, jollain kaikki ne pelaajat, joilla on yksi tai useampi loikka, voivat suorittaa nämä loikkansa, yksi kerrallaan. Päätuomari huutaa erikseen '1', '2' jne. jonka tahdissa loikat tehdään. Jokaisen loikan jälkeen loikkaajaa voi yrittää kaataa kaikki pelaajat, jotka ylettävät koskemaan hänen ylävartaloon molemmilla käsillä eivätkä itse ole loikanneet. Taidon taklaaja omaavat pelaajat voivat käyttää tukijalkaa kurottautuessaan taklaamaan, ja väistäjät voivat käyttää tukijalkaa väistääkseen taklausta.

Loikaaja ja taklaaja tekevät KPS haasteen, ja loikkija kaatuu, jos häviää haasteen, tai tulee tasapeli, ja hänellä on huonompi ketteryys kuin taklaajalla.

Kaatuneelle pelaajalle tehdään normaalit suojaustarkistukset, ks. alla. Jos pelaaja kaatuu yrittäessään loikkia liian innokkaasti, lasketaan se normaaliksi kaatumiseksi ja pelaaja voi loukkaantua normaalisti.

Heittovaihe

Kun loikkiminen ja taklaaminen on tehty, päätuomari huutaa HEITTO, jolloin palloa kantavalla pelaajalla on pari sekuntia aikaa heittää pallo. Siepparikätiset voivat heittää vain huonommalla kädellä. Tämän jälkeen puhalletaan pilliin, ja peli jatkuu jälleen liikkumisvaiheella.

Heittovaiheen aikana yksikään pelaaja ei saa liikkua paikaltaan (ellei koppari), mutta kaikenmaailman häirintä on kuitenkin sallittua, ja heittäjältä voi vaikka ottaa pallon kädestä jos tämä on varomaton.

Jos heittovaiheen lopussa pallo on vihollispelaajan hallussa maalialueella, on kyseessä maali, ja tulee pelikatko. Muutoin viimeisen kierroksen loppuessa tulee myös pelikatko.

Jos pallo on lentänyt ulos kentältä jossain aikaisemmassa vaiheessa, tai pallonkantaja on kaatunut, tuomari heittää heittovaiheen lopuksi pallon takaisin kentälle. Roikkopalloja tms. kannattaa välttää, ja mieluummin heitetään pallo maan kautta pompaten, jos pallon rakenne sen sallii. Pallon heittämisestä aloitetaan uusi kierros, ellei siitä synny välittömästi maalia.


Kaatuminen

Aina kun pelaaja kaatuu, hän voi loukkaantua (ellei säännöissä erikseen kumota). Pelaaja tekee KPS-haasteen kaatajaa tai tuomaria vastaan (jos kaatui omaa kömpelyyttään), ja hävitessään pelaaja on loukkaantunut, ja jää makaamaan maahan seuraavaan pelikatkoon asti, jolloin loukkaantumisen aste määritellään. Jos kaatuminen ei tapahdu hienosti, vaan pelaaja esim. tylsästi istuutuu maahan, häviää hän automaattisesti haasteen ja loukkaantuu, jos tuomari huomaa tämän!

Jos kaatunut voittaa KPS-haasteen tai tulee tasapeli, pelaaja ei loukkaantunut kaatumisen yhteydessä, ja voi nousta ylös seuraavan kierroksen mättövaiheen alussa (jolloin pelaaja voi välittömästi lyödä, jos joku on vieressä). Sitä ennen pelaajan on istuttava maassa (ei täysin levynä, että ero loukkaantuneisiin säilytetään)

Jos pelaaja loukkaantuu mättämisen tai taklauksen seurauksena, ja hänen kaatajallaan on joku kyky, joka antaa muutoksia loukkaantumiseen (ks. alla), on kaatajan annettava sovittu nauha tai lappu merkkinä tästä. Jos tämä unohtuu, ei loukkaantumiseen tule tätä muutosta!

Jos kaatuvalla pelaajalla oli pallo, se tipahtaa välittömästi johonkin maahan pelaajan lähelle, josta muut pelaajat voivat sen sitten poimia seuraavassa toimintavaiheessa (tai aikaisemmin, jos omaa taidon liimanäppi).


Loukkaantuminen

Pelissä loukkaantuneet pelaajat jäävät makaamaan kentälle seuraavaan pelikatkoon asti. He voivat kuitenkin kieriä juoksevien pelaajien tieltä pois, mutta teatreaalisuus on säilytettävä.

Kentän laitojen lähellä olevien kannattaa kieriä tai raahautua ulos kentältä, mutta keskemmällä olevien olla vain varuillaan.

Pelikatkon aikana loukkaantuneille pelaajille määritellään mahdolliset vammat, ks. pelikatkot. Kentältä pois raahautuneet voivat käydä selvittämässä vaurionsa jo ennen pelikatkoa, jos mahdollista. Näin voidaan nopeuttaa pelikatkoja.

Live-BB 2nd edition - kasannut Kalle Marjola.