Yleistä
Aloitus pelikatkon jälkeen
Peli alkaa jokaisen pelikatkon jälkeen siten, että molemmat joukkueet
laittavat kentälle enintään 11 pelaajaa. Kaikkien pelaajien pitää
olla kentän omalla puolella, ja lisäksi molemmilla joukkueilla on
oltava vähintään 3 pelaajaa (tai puolet, pyöristys alas, jos
pelaajat vähissä) eturivissä vasten toisten joukkuetta.
Jos sijoittelusta tulee ongelmia, puolustajan on ensin siirryttävä
paikoilleen eturiville.
Peli alkaa puolustavan joukkueen heitolla: Jonkun pelaajan on
heitettävä pallo omalta maalilinjalta kohti puolustavien
maalialueelta, ja peli alkaa välittömästi kun pallo osuu kenttään
toisen joukkueen puolella. Jos
pallo lentää ulos kentältä, tippuu maahan ennen puolirajaa, tai
kimpoaa jostain pelaajasta kentältä ulos, tapahtuu välittömästi
seisahdus, ja pallo toimitetaan hyökkääjien haluamalle
pelaajalle. Tämän jälkeen peli jatkuu normaalisti, kunnes toinen
joukkue saa maalin tai erä loppuu.
Pallon käsittely
Pelaajilla on erilaiset pallonkäsittelysäännöt, joilla kuvataan eri
pelipaikkojen ja taitojen merkitystä:
Kädetön pelaaja ei saa kantaa, nostaa tai tarttua palloon,
mutta saa torjua sen.
Normaali pelaaja saa käyttää vain huonompaa (vasenta yleensä)
kättä pallon käsittelyyn.
Heittäjäkädet sallivat paremman (oikean) käden käytön kaikkeen
pallon käsittelyyn, mutta toista kättä ei vastaavasti saa sitten
käyttää.
Siepparikädet sallivat molempien käsien käytön kaikkeen muuhun
paitsi heittämiseen, johon saa käyttää vain huonompaa kättä. Merkiksi
tästä pelaajalla on oltava keltainen nauha paremmassa kädessä (sillä ei
saa heittää).
Vapaat kädet sallivat molempien käsien käytön kaikissa
pallonkäsittelyissä.
Näiden sääntöjen tukemiseksi pelaajilla on syytä olla iso hanska tai
jeesusteippiä käsissä, joita ei saa käyttää. Mahdollisuus
KPS-haasteisiin kannattaa kuitenkin säilyttää. Virheellisestä
pallonkäsittelystä tuomari voi antaa keltaisen kortin, jolloin
pelaaja lentää ulos seuraavan pelikatkoon asti.
Palloa saa kuljettaa vapaasti ympäri kenttää ja heittää myös
liikkumisvaiheessa. Mättö- ja loikkavaiheen aikana palloa ei saa
heittää, ojentaa tai nostaa maasta, ellei joku sääntö erikseen anna
lupaa. Heittovaiheessa palloa ei myöskään saa nostaa, mutta sitä pitävä
pelaaja voi heittää pallon hallitusti.
Jos pallo missään vaiheessa joutuu ulos kentältä, peli vihelletään
välittömästi poikki, jos peli oli liikkumisvaiheessa. Tämän jälkeen
hoidetaan normaalisti muut vaiheet, ja heittovaiheen lopussa tuomari
heittää pallon takaisin kentälle iskemällä sen lujaa maahan
uloslentopaikassa, tai käyttämällä jotain toista tapaa, jos pallo ei
sovi maahan iskettäväksi.
Pelikierrokset
Jokainen pelikierros muodostuu liikkumisvaiheesta, mättövaiheesta,
loikkavaiheesta ja heittovaiheesta. Näitä vaiheita pelataan yksi
kerrallaan kunnes toinen joukkue saa maalin tai erä loppuu.
Liikkumisvaihe
Toimintavaihe kestää (korkeintaan) 3 sekuntia. Jos pallo lentää
ulos kentältä tai se viedään maaliin hyökkäävän toimesta, loppuu
liikkumisvaihe tähän välittömästi, muutoin se kestää tämän 3 sekuntia.
Päätuomari viheltää pilliä liikkumisvaiheen alun ja lopun merkiksi.
Maalin jälkeen käydään vielä yksi simulointivaihe, jonka
jälkeen maali hyväksytään, mikäli pallo on edelleen
maalialueella.
Liikkumisvaiheessa pelaajat voivat vapaasti juosta kentällä, pallon
saa nostaa ja heitellä. Palloa ei saa potkia! Toisen
pelaajan voi pysäyttää koskemalla
tähän kädellä ja huutamalla SEIS. Tällöin kohteen on pysähdyttävä,
eikä saa jatkaa enää matkaa tai heittää tai nostaa palloa. Jokainen
pelaaja voi pysäyttää vain yhden pelaajan kierroksessa (ks. poikkeus
alla), ja kaikenmoinen töniminen ja runttaaminen on ehdottomasti
kielletty.
Jos pelaaja aloittaa toimintavaiheen valmiiksi toisen pelaajan
vieressä, hän voi pitää käsiään valmiina lukiten toisen pelaajan
varmasti paikalleen koko tomintavaiheeksi.
Jos pelaaja kaatuu omin nokkinensa, on hän kumossa normaaliin tapaan,
ja hänelle heitetään panssaritesti tuomarin toimesta.
Ulos kentältä joutuva pelaaja hakataan yleisön toimesta, ja hänelle
heitetään normaalisti vaurio (ilman suojausheittoa) pelikatkon aikana.
(Huom: Ulos voi juotua myös päädystä. EI kannata juosta sinne liian
vauhdilla)
Jos pelaaja haluaa potkia maassa makaavaa, on hänen tehtävä se
näyttävästi liikkumisvaiheen aikana. Jos tuomari huomaa tämän, lentää
potkija automaattisesti ulos (kohteelle kuitenkin voi käydä jotain,
ks. mättövaihe).
Mättövaihe
Päätuomari huutaa MÄTTÖ, ja kaikki ne pelaajat, jotka haluavat ruhjoa
jotain vastustajaa, nostavat kätensä ylös merkiksi tästä.
Pelaaja voi runnoa vain vastustajaa, jonka ylävartaloon ylettää koskettamaan
molemmilla käsillään (ilman tukijalkaa, ellei ole ominaisuutta
kurottaja).
Jokainen mättö hoidetaan KPS-systeemillä. Mättöön osallistuneista
kaatuvat kaikki ne, jotka hävisivät haasteessa jollekulle
vastustajalle, tai saivat tasapelin vastustajan kanssa, ja ovat joko
heikompia (voima), tai ovat yhtä vahvoja eivätkä omaa taitoa
mättäjä.
Väistäminen: Pelaaja, jolla on väistötaito, voi ilmoittaa ennen
KPS-haastetta väistävänsä mättöä. Tällöin pelaaja ei voi
kaataa vastustajiaan vaikka voittaisikin, mutta tasapelillä pelaaja
kaatuu ainoastaan, jos kaatajalla on taklaaja-taito tai
korkeampi ketteryys.
Esimerkki: Ihmislinjamies (voima 3) ja sieppari (voima 2,
väistäjä) ovat mätössä örkkirakentajan (voima 3, mättäjä) kanssa.
KPS-haasteessa kaikille tulee sakset! Koska tuli tasapeli,
sieppari kaatuu automaattisesti ja ihmislinjamies kaatuu, koska ei
omaa mättäjätaitoa. Jos sieppari olisi väistänyt, hän ei olisi
kaatunut.
KPS-haasteen vastustaja on aina se pelaaja, jota
pelaaja yritti runnoa tai joka runnoi pelaajaa. Pelaaja ei voi omasta
toimestaan hyökätä kuin yhden kimppuun, mutta voi onnistua kaatamaan
vaikka kuinka monta vastustajaa, jos nämä kaikki yrittivät kaataa
häntä.
Maahan kaatuneihin sovelletaan normaaleja kaatumissääntöjä (ks. alla),
joskin lyöjän mahdolliset bonukset otetaan huomioon. Jos kaatajia on
useita, heistä valittu tekee itse kaadon. Jos kaatunut pelaaja ei
kaadu tarpeeksi teatreaalisesti, loukkaantuu hän automaattisesti jos
tuomari huomaa tämän.
Maassa makaavan potkiminen
Jos pelaaja vietti osan liikkumisvaiheestaan "potkien" maassamakaavaa,
voi hän mättövaiheessa "mättää" tätä uhriaan. Uhrille tehdään suoraan
suojautumistarkistus, minkä tämä häviää myös tasapelillä!
Potkiminen lasketaan mätöksi, joten normaalit muutokset taidoista
vaikuttavat vaurioon. Huomaa, että tästä potkimisesta ei ole mitään
iloa, jos kohde on jo loukkaantunut, ellei potkijalla ole parempaa
vauriobonusta!
Jos tuomari havaitsi potkimisen liikkumisvaiheessa, heittää hän
pelaajan ulos tämän potkimisen jälkeen. Jos toimi tapahtui
huomaamatta, ei tuomari voi heittää pelaajaa enää ulos mättövaiheessa.
Loikkavaihe
Mättövaiheen jälkeen päätuomari huutaa LOIKKA, jollain kaikki ne
pelaajat, joilla on yksi tai useampi loikka, voivat suorittaa
nämä loikkansa, yksi kerrallaan. Päätuomari huutaa erikseen '1', '2'
jne. jonka tahdissa loikat tehdään. Jokaisen loikan jälkeen loikkaajaa
voi yrittää kaataa kaikki pelaajat, jotka ylettävät koskemaan hänen
ylävartaloon molemmilla käsillä eivätkä itse ole loikanneet. Taidon
taklaaja omaavat pelaajat voivat käyttää tukijalkaa
kurottautuessaan taklaamaan, ja väistäjät voivat käyttää
tukijalkaa väistääkseen taklausta.
Loikaaja ja taklaaja tekevät KPS haasteen, ja loikkija kaatuu, jos
häviää haasteen, tai tulee tasapeli, ja hänellä on huonompi
ketteryys kuin taklaajalla.
Kaatuneelle pelaajalle tehdään normaalit suojaustarkistukset,
ks. alla. Jos pelaaja kaatuu yrittäessään loikkia liian innokkaasti,
lasketaan se normaaliksi kaatumiseksi ja pelaaja voi loukkaantua
normaalisti.
Heittovaihe
Kun loikkiminen ja taklaaminen on tehty, päätuomari huutaa HEITTO,
jolloin palloa kantavalla pelaajalla on pari sekuntia aikaa heittää
pallo. Siepparikätiset voivat heittää vain huonommalla kädellä.
Tämän jälkeen puhalletaan pilliin, ja peli jatkuu jälleen
liikkumisvaiheella.
Heittovaiheen aikana yksikään pelaaja ei saa liikkua paikaltaan (ellei
koppari), mutta kaikenmaailman häirintä on kuitenkin sallittua, ja
heittäjältä voi vaikka ottaa pallon kädestä jos tämä on varomaton.
Jos heittovaiheen lopussa pallo on vihollispelaajan hallussa
maalialueella, on kyseessä maali, ja tulee pelikatko. Muutoin
viimeisen kierroksen loppuessa tulee myös pelikatko.
Jos pallo on lentänyt ulos kentältä jossain aikaisemmassa vaiheessa,
tai pallonkantaja on kaatunut, tuomari heittää heittovaiheen lopuksi
pallon takaisin kentälle. Roikkopalloja tms. kannattaa välttää, ja
mieluummin heitetään pallo maan kautta pompaten, jos pallon rakenne
sen sallii. Pallon heittämisestä aloitetaan uusi kierros, ellei siitä
synny välittömästi maalia.
Kaatuminen
Aina kun pelaaja kaatuu, hän voi loukkaantua (ellei säännöissä erikseen
kumota). Pelaaja tekee KPS-haasteen kaatajaa tai tuomaria vastaan (jos
kaatui omaa kömpelyyttään), ja hävitessään pelaaja on
loukkaantunut, ja jää makaamaan maahan seuraavaan pelikatkoon
asti, jolloin loukkaantumisen aste määritellään. Jos kaatuminen ei
tapahdu hienosti, vaan pelaaja esim. tylsästi istuutuu maahan, häviää
hän automaattisesti haasteen ja loukkaantuu, jos tuomari huomaa
tämän!
Jos kaatunut voittaa KPS-haasteen tai tulee tasapeli, pelaaja ei
loukkaantunut kaatumisen yhteydessä, ja voi nousta ylös seuraavan
kierroksen mättövaiheen alussa (jolloin pelaaja voi
välittömästi lyödä, jos joku on vieressä). Sitä ennen pelaajan on
istuttava maassa (ei täysin levynä, että ero loukkaantuneisiin
säilytetään)
Jos pelaaja loukkaantuu mättämisen tai taklauksen seurauksena, ja
hänen kaatajallaan on joku kyky, joka antaa muutoksia loukkaantumiseen
(ks. alla), on kaatajan annettava sovittu nauha tai lappu merkkinä
tästä. Jos tämä unohtuu, ei loukkaantumiseen tule tätä
muutosta!
Jos kaatuvalla pelaajalla oli pallo, se tipahtaa välittömästi
johonkin maahan pelaajan lähelle, josta muut pelaajat voivat sen
sitten poimia seuraavassa toimintavaiheessa (tai aikaisemmin, jos
omaa taidon liimanäppi).
Loukkaantuminen
Pelissä loukkaantuneet pelaajat jäävät makaamaan kentälle seuraavaan
pelikatkoon asti. He voivat kuitenkin kieriä juoksevien pelaajien
tieltä pois, mutta teatreaalisuus on säilytettävä.
Kentän laitojen lähellä olevien kannattaa kieriä tai raahautua
ulos kentältä, mutta keskemmällä olevien olla vain varuillaan.
Pelikatkon aikana loukkaantuneille pelaajille määritellään mahdolliset
vammat, ks. pelikatkot. Kentältä pois
raahautuneet voivat käydä selvittämässä vaurionsa jo ennen pelikatkoa,
jos mahdollista. Näin voidaan nopeuttaa pelikatkoja.