Pelikatko

Virallinen pelikatko on ennen pelin alkua, erien välissä sekä aina jokaisen maalin jälkeen. Muina peliteknisinä pysähdyksinä ei voida käyttää "katkon" aikana käytettäviä asioita, kuten huutosakin erikoisuuksia tai vaurioheittoja.

Loukkaantuminen

Pelissä loukkaantuneet pelaajat jäävät makaamaan kentälle seuraavaan pelikatkoon asti. He voivat kuitenkin kieriä juoksevien pelaajien tieltä pois, mutta teatreaalisuus on säilytettävä.

Pelikatkon aikana kaikki loukkaantuneet pelaajat on syytä kantaa, raahata tai linkuttaa pois pelikentältä, ja heille heitetään loukkaantumisheitto. Tämä tehdään mieluiten pyörittämällä 12 osaan jaettua "onnen pyörää", mutta sellaisen puuttuessa d12 kelpaa.

Loukkaantumisheitosta (d12) vähennetään pelaajan kestävyys, ja lisätään mahdollienn muutos kaatajan taidoista/kyvyistä, jos tämä muisti antaa tämän osoittavan lapun/nauhan uhrilleen.

HUOM: Jos pelaajalla ei ole kunnon (bofferi-)panssarointia (tai muutoin näyttävää asustetta), vaurioon tulee +1! Tämä kannustaa pelaajia naamioitumaan kunnolla!
-6Lieviä vammoja. Pelaaja voi jatkaa pelaamista normaalisti pelikatkon jälkeen.
7-9Tajuttomuus. Pelaaja on automaattisesti poissa seuraavaan pelikatkoon asti.
10+Vakava loukkaantuminen. Pyöräytä vakavan loukkaantumisen taulukosta.

Vakava loukkaantuminen

Jos pelaajalle tulee vakava loukkaantuminen, heitetään noppaa uusiksi tai pyöräytetään vastaavaa rulettia. Tätä pyörähdystä/heittoa ei muuteta hahmon kestävyyden tai lyöjän taitojen mukaan.
1-4Vakava tajunnanmenetys. Kuten 'tajuttomuus', mutta taju pysyy poissa erän loppuun asti (tai vähintään yhden pelijakson ajan).
5-10Loppupeli ulkona. Pelaaja on sen verran pahasti loukkaantunut, ettei pääse palaamaan enää tähän peliin.
11-12Kuollut. Jos pelaajaa ei pelasteta regeneraatiolla tai lekurilla, tuomarit ottavat KPS-haasteen: Päätuomari voittaa: kaksi (2) mättökokemusta lisää tappaneelle joukkueelle! Tasapeli: Yksi (1) mättökokemusta lisää tappajajoukkueelle. Häviö: Mellakka! Raivostuneet fanit rynnivät kentälle... Mellakan johdosta edellisessä pelijakossa mukana olleet salaiset aseet eivät voi saada punaista korttia, sillä ne on helppo salakuljettaa pois

Valmennusjoukot

Joukkueella voi olla sekalainen joukko valmennushenkilökuntaa. Jokaisella valmennusjoukkoihin kuuluvalla on alussa yksi taito seuraavista valmennustaidoista, joka kuvaa valmentajan erikoistumista. Myös valmennushenkilökunta saa kokemusta, ja tällä kokemuksella voi ottaa uusia valmennustaitoja, lisäten mahdollisuuksiaan.

Valmennushenkilökunnasta käytetään tästedes satunnaisesti nimitystä valmentaja, vaikka kyseessä voikin olla mitä tahansa tehtävää tekevä hahmo. Jokaisella valmentajalla on oltava nimike joukkueessa!

Valmennushenkilökunnan käyttö

Jokainen valmentaja voi käyttää yhtä taidoistaan kerran per pelijakso. Käytännössä pelijakso lasketaan uuden pelijakson alusta sen loppuun, mukaanlukien perässä oleva katko, eli päättyy juuri ennen seuraavaa aloitusheittoa (tai potkua). Valmennusjoukot ovat (esimerkiksi) toimitsijan oikealla puolella, ja aina kun käyttävät kykyään, siirtyvät vasemmalle puolelle, josta palaavat oikealle puolelle heti seuraavan pelijakson alettua.

Valmentajan kyvynkäyttöä ei ole muutoin rajoitettu, eli jos pelissä on 6 pelijaksoa, hän voi käyttää yhteensä enintään kuusi kertaa valmennustaitojaan.

Valmennushenkiläkunnan kokemus

Jos valmentaja on mukana ottelussa, ja ainakin kerran käyttää jotain taitoaan, saa hän yhden (1) kokemusta. Kun kokemusta on kasassa nykyisten taitojen määrä toiseen +1, saa hän uuden taidon, jonka voi valita vapaasti seuraavista.
Kokemus0-12-4 5-910-16
Taitoja12 34

Kriitikko

Tämä valmentaja on erikoistunut sääntöihin tai ainakin kitisemiseen, valittamiseen tai uhkailuun.

Aina kun joku pelaaja saa punaisen kortin, kriitikko voi yrittää kumota tätä. Tehdään KPS-haaste, ja ellei tuomari voita, rangaistus kumotaan.

Vain yksi kriitikko voi kumota jokaista yksittäistä rangaistusta. Jos kritiikki ei toimi, pelaaja pysyy ulkona.

Lekuri

Enemmän tai vähemmän lääkäriltä, papilta, teurastajalta tai vastaavalta näyttävä henkilö, joka yrittää pelastaa pelaajia ja hoivaa heitä.

Aina kun pelaaja loukaantuu, lekuri voi yrittää hoitaa häntä, jos pelaaja näyttää tarvitsevan apua (eli pelaajan on esitettävä loukkaantunutta!). Tehdään KPS-haaste, ja ellei lekuri häviä, vaurio onkin yhden kevyempi (kuollut -> vakava vamma -> vakava tajuttomuus -> tajuttomuus -> lieviä). Vain yksi lekuri voi yrittää per pelaaja!

Cheerleader

Huutosakin jäsenten on näytettävä rotunsa naispuolisilta jäseniltä, ja pompomit ja muut muut tilphöörit ovat pelkkää bonusta.

Cheerleaderi voi hoivata tajutonta pelaajaa, jolloin tajuton pelaaja virkoaa välittömästi ja voi palata peliin seuraavaan jaksoon. Vakava tajuttomuus muuttuu normaaliksi tajuttomuudeksi.

Vaihtoehtoisesti cheerleaderi voi lahjoa päätuomarin kerran ottelun aikana johonkin seuraavista:
  • Kolikonheiton voitto (mikäli molemmat lahjovat näin, heitto normaalisti).
  • Yksi vuoro lisää erän loppuun (eli jatkoaika).
  • Ylimääräinen pelaaja kentälle pelijakson alussa. 12 pelaajasta ei annetakaan punaista korttia. Käytettävä etukäteen.
Lahjonta tehdään KPS-haasteella, ja ellei päätuomari voita, lahjonta onnistui. Epäonnistumisella ei ole vaikutusta.

Salamurhaaja

Tämä kiero valmentaja on erikoistunut vastustajien pelaajien häiritsemiseen.

Pelikatkon aikana (ei ennen peliä, sillä silloin valmennusjoukot eivät vielä ole käytettävissä!) salamurhaaja voi laittaa myrkkyä vastustajien juomasaaviin. Tehdään KPS-haaste, ja ellei salamurhaaja voita, myrkky havaitaan ajoissa tai kukaan ei juo sitä. Jos salamurhaaja voittaa, yhdelle arvotulle pelaajalle vastustajajoukkueessa arvottu vaurio. Huom: Tämä kyky ei toimi kuolleita vastaan!

Vaihtoehtoisesti salamurhaaja voi kerran koko pelin aikana yrittää vietellä, hakata tai muutoin häiritä tiettyä vastustajajoukkueen pelaajaa. Tehdään KPS-haaste, ja jos salamurhaaja häviää, hän erehtyy kohteesta ja uusi uhri arvotaan joukkueen sisältä.

Kun kohde on tiedossa, tehdään KPS-haaste. Jos salamurhaaja häviää tämän, ja kohteella on voima 5 tai enemmän, toimintaa yrittänyt salamurhaaja kuolee (syötiin, muserrettiin kuoliaaksi, pää revittiin irti ja vietiin muistoksi, sielu imettiin...) ja pelaajan pitää tehdä uusi hahmo. Lisäksi +1 kokemusta tappajajoukkueelle. Mikäli kohde oli tavallinen pelaaja, häviöllä ei ole vaikutusta. Tasapeli tai voitto aiheuttaa sen, että pelaaja ei voi pelata. Kyseinen pelaaja voi yrittää jokaisen pelikatkon aikana KPS-haastetta, ja voittaessaan efekti lakkaa ja hän pääsee jatkamaan. Tätä testi ei voi tehdä välittömästi, vasta seuraavan katkon aikana.

Live-BB 2nd edition - kasannut Kalle Marjola.